Dota 2:n Dueling Fates -päivitys on ollut nyt julkaistuna 14 päivää ja meta on alkanut hieman rauhoittumaan. Istuimme alas Helsinki REDSin kapteenin Benjamin "Notah" Läärän kanssa keskustelemaan päivityksestä lähipäivinä uusiutuvan ranked-järjestelmän kunniaksi. Keräsin Notahilta lyhyesti kommentteja päivityksen olennaisimmista elementeistä etenkin pro-skenen näkökulmasta

Pähkinänkuoressa Notah kuvaili päivitystä seuraavasti:

"Patchin teemana tuntuisi kauttaaltaan olevan 'Pientä buffia late-gameen'. Monien carryjen ja supportienkin roolit vahvistuu loppupeliä kohti ja tällä mahdollisesti pyritään lyhentämään pelien pituuksia."

 

Kaksi uutta sankaria

Donté Panlin, "Pangolier"

  • Agility, melee
  • Carry, nuker, disabler, durable, escape, initiator

"Uusi melee-rangen agility-sankari. Yritetty rakentaa carryksi, mutta toimii varmaan tällä hetkellä parhaiten offlanessa. Sai 7.07b päivityksessä aika merkittävästi buffia, vaikkei hero missään nimessä huono ollut aiemminkinaan."

Mireska Sunbreeze, "Dark Willow"

  • Intelligence, ranged
  • Support, nuker, disabler, escape

"Uusi int-sankari 'Dark Willow' sopii kitiltään parhaiten supportiksi tai ehkä jopa mid-lanelle. Otti hieman nerffiä 7.07b päivityksessä, mutta hero oli kieltämättä vahva aiemmin."

Yleiset muutokset

Attribuuttimuutokset

  • Strength antaa nykyään strength-heroille passiivisesti damagen lisäksi Status Resistancea, joka vähentää negatiivisten debuffien kestoa herossa. Resistance nousee 0,15% per level.
  • Agility antaa vanhojen bonuksien lisäksi passiivisesti liikkumisnopeutta. Nopeutta tulee lisää 0,06% per level.
  • Intelligence sai uutena ominaisuutena passiivista Magic Resistancea. Magic res kasvaa intelligencen mukana 0,15% per level.

"Mielestäni hyvä muutos, että attribuutit antavat aiempaa enemmän bonuksia. Heron päämääräisattribuutin merkitys korostuu."

Muut pelimekaaniset muutokset

  • Lentävää kuriiria ei tarvitse enää erikseen ostaa. Kuriiri päivittyy automaattisesti kolmen minuutin jälkeen. Hinta nousi takaisin 200g:hen. Kuriiri on lentäessä nopeampi ja speed burst on korvattu uudella vahinkokilvellä.

"Kuriiriuudistukset oli kieltämättä hyviä. Erityisen hyvä juttu, ettei tarvitse supportin keskittyä kuriirin päivitykseen."

  • Roshan tiputtaa kolmannen kaatokerran jälkeen kertakäyttöisen refresher-orbin. Orbin käyttö ei maksa manaa eikä sisällä käyttöön aikarajaa, kuten esimerkiksi Aegis.

"Kertakäyttörefresher on todella iso muutos ja korostaa Roshanin tärkeyttä suuresti. Suurien ultien sankareilla, kuten Enigmalla ja Tidehunterilla, voi olla ihan pelin voittava item."

Poimintoja item-muutoksista

Diffusal Blade

"Dispellin poisto tekee tekee itemistä merkittävästi erilaisen. Omalla tavallaan se on buff esimerkiksi Spectrelle, joka ei tarvinnut itemistä kuin mana burnin ja slowin. Ei ole enää yhtä pakko-ostos agility-carryillä kuin aiemmin."

Iron Talon

"Offlanelle iron talonin poisto on iso juttu. Käytännössä millä tahansa offlane-herolla pääsi aiemmin metsään linjaa pakoon, mut nyt on käytännössä vaan kiduttava linjalla. Rajoittaa hieman mahdollisian offlane-pickejä ja on täten iso nerf linjalle yleensä."

Poor Man's Shield

"Poor Man's Shieldin poistumisen suurin vaikutus on mid-lanelle. Moni melee-hero kärsii PMS:n puutteesta. Poistumisen myötä on merkittävästi vaikeampaa viedä carryä, kuten Anti Mage, Phantom Lancer, tai Ember Spirit, midlanelle ja yrittää päästä edes tasoihin vihollisen midin kanssa. Aiemmin PMS mahdollisti liki 50/50 tuloksen lähes missä tahansa mid-matchupissa. 

Saatamme myös nähdä linjaa haastavien offlane-herojen, kuten Windranger ja Puck, menestymistä. Koska safe-lanella oleva carry ei enää nauti PMS:n suojasta, on carryn yksin jättäminen melko riski liike haastavia offlane-heroja vastaan."

Meteor Hammer

"Todennäköisesti heikoin uusista itemeistä - ei juuri mitään maksa, mutta abilityn kolmen sekunnin cast on liian pitkä. Ainoa tilanne missä näkisin tämän buildattavan on joukkueen puskutarve. Mutta silloinkin herot, jotka saattaisivat tämän itemin haluta, ovat todella harvassa. Nopeasti tulisi mieleen Underlod, Puck tai Jakiro. Todennäköisesti ei tulla paljoa näkemään pro-skenessä."

Aeon Disk

”Ultrariippuvaisille heroille item on äärimmäisen hyvä, koska ne pystyvät varmistamaan ultinsa castaamisen. Myös nopean burstin kohteena olevat herot tykkäävät, koska tällä voivat varmistaa säilyvyytensä taistelussa. Muutoin itemi vaikuttaa melko tarpeettomalta, enkä usko, että sitä ostetaan muutoin kuin suojakilven vuoksi.”

Spirit Vessel

"Suosikki-item mitä päivityksessä tuli. Erinomainen usealla herolla, kuten Pudge, Night Stalker ja Spirit Breaker. Kaikin puolin loistava item - passiiviboonukset ovat hyvät, healin vaikutus merkittävä ja vahinkopuoli tarjoaa %-pohjaista damagea. Spirit Vessel toimii myös hyvin pienenä vastauksena korkean HP-regenin heroille, kuten Alchemistille, Timbersawille, Death Prophetille ja Necrophosikselle. Aiemmin korkeaa HP-regeniä counterattiin lähinnä AA-pickillä, mutta tämän myötä voi myös ilman jäämiehen läsnäoloa laittaa kampoihin"

Nullifier

"Tämmönen Pirkka-Doom. Mute on todennäkösesti suurin tekijä, ollaan jo Pentaa vastaan ehditty tämä rakentaakin. Saatiin sillä estettyä vastustajan Zeuksen Eul-käyttö. Tästä ei oikein tiedä, milloin sen rakentaa ja mille herolle. Itemin hinta on rajoittava tekijä, etenkin verratessa 1000g kalliimpaan hexiin joka käytännössä tarjoaa saman ja periaatteessa enemmän. Late-gamessa GPM-talenttinen support saattaa tällaisen ostaa."

Kaya

"Varmaan voimakkain päivityksen uusista itemeistä. 16 intelligenceä 2000 kullalla on itsessään jo aika halpa, mutta mukana tuleva manaan ja spell damageen ovat itemin suola. Tinkerille ja Invokerille erittäin kova, etenkin Invokerin kärsiessä aiemmin kovasta manapuutteesta. Erittäin monelle spellcaster-herolle uusi core-item."

 

Hero-, ja talentmuutokset

Alchemist

"Alchemistia vähän nerffattiin. Lifestealin poistuminen etenkin Octarine Coren kanssa on merkittävä heikennys. Ei base attack time huono ole, mut periaatteessa Alchemistin rooli oli tankympi, koska 6-slot tuli nopeasti ja silloin heroa oli vaikea kaataa. Nerffien myötä Alchemistin pickaaminen on vähän tilanneriippuvaisempaa."

Ancient Apparition

"Core Ancient Apparitionia buffattiin hieman. Kovin muutos on kyllä tuo Kill Threshold -talent, joka tulee ehdottomasti tekemään töitä"

Anti Mage

"Anti Magea buffattiin todella paljon. Late-gamessa hero on merkittävästi aiempaa patchia vahvempi. Kaikki talentit sai suurta buffia verrattuna aiempaan ja tässä tapauksessa se riitti puskemaan heron pickratea mielettömästi. Aiheellisesti sai pientä nerffiä 7.07b:ssä."

Bane

"Enfeeble steals damage levelillä 10 yhdistettynä Nightmaren muutokseen, jossa Bane pystyi lyömään rauhassa uhria, loi vähän liian kovan lopputuloksen. Bane oli vielä ennen 7.07b:tä myös pro-skenessä  first-pick materiaalia."

Beastmaster

"Beast reworkattiin aika rajusti. Wild Axeista jäävä debuffi ja Call of the wildistä tuleva eläintarha teki Beastista first-phase ban/pickin. Tähän lisätään päälle äärimmäisen vahvat talentit, niin todennäköisesti pickrate pysyy edelleen kovana 7.07:bssä tulleiden nerffien jälkeenkin."

Brewmaster

"Brewmasterin talentit sai suoraan sanottuna aika hurjaa buffia. Vähän ehkä liiankin hurjaa - Primal Split unit health levelillä 20 on todella vahva. Primal split cooldown myös levelillä 25 tarjoaa lähes jatkuvan uptimen. Näillä talenteilla ihan syystä pickatuimpia heroja tällä hetkellä. Nerffit 7.07b:ssä eivät todennäköisesti heron tehokkuutta tapa."

Broodmother

"Brood sai aikamoiset nerffit, mutta edelleen exp-gain levelillä 15 on aika iso. Mutta nyt kun joutuu valitsemaan sen ja cooldownin vähennyksen välillä, niin valinta ei ole enää yhtä ilmiselvä. Brood on mielenkiintosessa tilanteessa seittimuutoksien myötä."

Chen

"Kyllä nähdäkseni Chen sai varsin kovaa buffia. Omakohtaista kokemusta Chenistä ei isommasti hREDSin osalta ole, mutta puhtaasti lukuja ja talentteja katsomalla kyllä nämä muutokset voidaan olettaa merkittävänä buffina, täytyy seurailla miten Chen laskeutuu metaan."

Clinkz

"Strafe väistää neljä projectilea ja antaa kovemman lyömänopeuden lyhyemmäksi ajaksi, eli rakennuksien räjäyttäminen on entistä hätäisempää. Searing Arrow multishot late-gamessa pystyy muutenkin tekemään töitä niin teamfighteissa kuin puskuissakin. Pro-skenessä ei välttämättä Clinkziä nähdä enempää kuin nytkään, koska hero tipahtaa helposti kelkasta huonolla alkupelillä, joka yleensä voidaan joukkueen kesken koordinoida."

Crystal maiden

"CM sai aika kovaa buffia näiden talenttien myötä. Aika näyttää riittääkö ne kompensoimaan tämän hetken kamalaa movespeediä."

Dazzle

"Refreshaava Poison Touch on kova sana offlanen zonettamiseen alkupelissä. Buffi tähän osuuteen Dazzlea. Levelin 25 talentit on myöskin melko kovia, eli loppupeliäkin ajatellen Dazzle sai varsin vaikuttavasti buffia."

Disruptor

"Omia parhaimpia heroa - alkupelistä tulee tuskaisempaa ilman levelin 10 GPM-talnenttia. Mutta se, ettei tarvitse valita cast rangen ja GPM:n väliltä on aika iso buff. Earlya nerffattiin, latea buffattiin. Aiemminkin ollut sellanen hero, että alkupeli on vaikea ja loppupeli taas vahva, eli tätä aspektia korostettu."

Ember Spirit

"Emberiä vähän nerffattiin, mutta on siellä hyviäkin juttua. Tykkään valinnasta true strike vs spell amp, cooldown-vähennyksen poistosta. Vaikuttaisi siltä, että vähän turhan vahvaa magic-Emberiä nerffattiin ja core Emberiä buffattiin."

Enchantress

"Vähän omituisesti lähdettiin tätä sankaria buffaamaan. Etenkin levelin 20 "Enchant can target ancients" pistää silmään. Jos Enchantressilla pääsee hyvään alkuun niin saattaa helposti varastaa koko pelin. Mahdollistaa helppoja pelinryöstöjä jos pickin saa hyvään väliin."

Enigma

"Hyvin mielenkiintonen levelin 20 +70 Eidolon damage, eli lvl 25 talentilla se on liki 500 damagea per lyönti. Late game enigma on kyllä suoraan sanoen irstas."

Faceless Void

"Backtrack-meemin paluu. Saattaa mahdollistaa vähän paremmin loppupelin core-voidia."

Invoker

"Cataclysm on aika jännä idea IceFrogilta. Tullaan varmaan näkeen viihdtyttäviä comboja refresherin ja AoE Deafening Blastin kanssa."

IO

"Talentit on suoraan sanottuna sairaat, jättimäisiä buffeja. Vahvistaa ehdottomasti heron jo saavuttamaa first phase ban/pick -statusta."

Kunkka

"Melko lailla irstaita talentbuffeja. Ihan syystä nerffattu 7.07b:ssä levelin 25 Ghost Ship Fleettiä."

Lich

"Early game Ice Armor -nerffi yhdistettynä deny-mekaniikkojen exp-saantiin on ihan hyvää Lich-nerffiä, niin se ei lähde alkupelistä yhtä kovaan vauhtiin. Aiheellista nerffiä, mutta silti toimiva hero."

Lion

"Lion sai isot buffit, levelin 25 talentit on todella irstaat, etenkin kun Hexiä ei voi dispellata. Molemmat on game-winning talentteja. Pos4-Lion voi olla toimia merkittävästi aiempaa paremmin."

Luna

"Ilmainen lifesteal ja Lucent beamin ministun on kyllä todella kovia. Loppupelin buffia."

 

Magnus

"Lieviä buffeja näin yleisesti, Empowerin myöhäistäminen on merkittävä nerf. Offlanen Magnus on merkittävästi hankalampi verrattuna edelliseen metaan, eli lähinnä midiä silmällä pitäen yritetty Magnusta buffata."

Medusa

"Split shot uses modifiers teki Medusasta top-pickin pro-skeneen. Vauhtiin päästyään hyvin vaikeasti pysäytettävä. Split shotin muutokset todennäköisesti ei heikennä alkupeliä."

Mirana

"Hyvää buffia Leappiin. -70s Moonlight Shadow:n cooldownista on aika irstas ja mahdollistaa lähes pysyvän näkymättömyyden koko tiimille. Siitä huolimatta Sacred Arrow multi-shot varmaan vahvempi."

Morphling

"Hero ei välttämättä ole niin kuollut kun ihmiset väittää - tällä hetkellä sitä vaan pelataan vanhalla pitkän linjan farmaustyylillä. Todennäköisesti aikaisempi onlineen tulo kahdella adaptive strikella tuottais parempia tuloksia. 7.07b buffien myötä voi olla oikeasti melko vahva."

Necrophos

"Lieviä nerffejä, mutta on se vielä ihan toimiva hero. Tuskin kuitenkaan poistuu metasta näiden takia."

Ogre Magi

"Aika kovaa buffia, alkupelin +90 damage ja aiemmin onlineen tuleva Bloodlust attack speed on kovan luokan talentteja."

Phantom Assassin

"Aika sairaat buffit. Magnuksen kanssa Phantom Assassin on aika vaarallinen juttu, combo on aika sairas. Levelien 20 ja 25 talentit on nyt oikeasti kovia. Tulee näkemään peliä."

Puck

"Dream Coil rapid fire voi olla kovakin juttu, jos Puck pääsee lähtemään ajoissa käyntiin."

Pudge

"Pudge sai varmaan koko päivityksen kovimmat talent-buffit. Rot-damage levelillä 10 ja spell lifesteal levelillä 15 on äärimmäisen kovia. Todella isoja buffeja."

Pugna

"Pientä nerffiä Pugnan suuntaan, mutta ei mitään mikä heroa kokonaan poistaisi metasta. Syyt, miksi sitä pickattiin, on edelleen ennallaan, joten Pugna on edelleen hero.

Queen of Pain

"Isoja buffeja, level 25 talentit todella vahvoja. Muutkin talentit hyviä mutta 25 on ne kovimmat buffit."

Rubick

"Loppupelin Rubick uudella Null Fieldillä ja levelin 25 spell ampilla on kyllä kova. Saatetaan jopa nähdä mid Rubickia."

Shadow Fiend

"Taikuri Shadow Fiend saattaa olla nyt tosi juttu. Levelin 15 talent mahdollistaa myös oleellisen roolin deathballissa."

Shadow Shaman

"Isoja buffeja talentteihin. Exp-lisä levelillä 10 on iso juttu ja Hexin cooldown-vähennys vähintään yhtä kova. Ward-juusto nerffattiin mutta yleismaallisesti todella hyviä buffeja."

Slardar

"Mahdollisuus kulkea jokea nopeasti ja Night Vision +1000 ovat aika merkittävä tekijöitä. Kovaa buffia."

Techies

"25 Movement speed miinoille on kyllä irstas. Toivottavasti ei tule enää koskaan Captains Modeen."

Tinker

"Kayan kanssa Tinker on kyllä kaikin puolin kova sana. Sen lisäksi kun muistetaan, ettei Hexiä voi dispellata, niin Tinker voi olla todella kova mid pick tässä metassa."

Tiny

"Vaikea sanoa lennosta näistä muutoksista. Mahdollisesti yritetty nerffata late game tinyä ja yritetty tehdä enemmän semmonen snowball-hero, joka yritetään saada alussa lujaa liikkeelle. Jää nähtäväksi."

Troll Warlord

"Whirling axesin rooli tuskin muuttuu. Levelin 25 Battle Trance dispels yourself and allies voi olla mahdollisesti OP, mutta tuskin vaikuttaa Troll-pickeihin. Pickataan siellä missä ennenkin."

Undying

"Irstaita buffeja, Undying tekee todennäkösesti paluun. Sitä pickataan nyt jo paljon, varsinkin Newbee tykkää ottaa drafteihin mukaan. Heron rooli tuskin kuitenkaan muuttuu."

Vengeful Spirit

"Todella kovia buffeja, yksi pro-skenen top pickeistä tällä hetkellä."

Venomancer

"Ansaittua nerffiä. Tuskin hero kokonaan metasta poistui, mutta ei ole niin helppo pick kuin aikaisemmin."

Viper

"Vahva hero, yksi top pickeistä tällä hetkellä. Väittäisin, että Viper on vielä vahvempi kun aikaisemmin. Nethertoxinin breakin monikäyttöisyys yhdistettynä loppupelin silenceen luo Viperistä helpon top pickin."

Wraith King

"Muutoksista huolimatta ei rooli muutu todennäköisesti ollenkaan. Ihan toimiva pick niin ladderissa kuin pro-skenessäkin, mutta tuskin yleistyy tämän myötä."

Yhteenveto

Poimintojen perusteella voitaisiin päätellä muutoksien olevan merkittäviä, mutta ei maailmaa mullistavia. Suurin osa heroista täyttää edelleen saman roolin kuin ennenkin, talenttien ollessa kuitenktin entistä merkittävämpiä pelin edetessä. Muutamat hieman unohdetummat sankarit kuten Beastmaster, Brewmaster ja Undying ovat saaneet hieman aiempaa isomman roolin ja lopputulos todennäköisesti näkyy turnauksissa käytettyjen sankarien lukumäärän nousuna.

Päivityksissä 7.07 ja 7.07b tuli poimintojen lisäksi suuri määrä muitakin päivityksiä. Suosittelen kaikkia, jotka aikovat lähteä uutta ranked-järjestelmää jauhamaan, lukemaan muutokset huolella läpi ensi kauteen valmistautuessa.

 

Helsinki REDSissä pelaava Benjamin "Notah" Läärä toimii eurheilu.comin projektivastaavana.

Lähde: Dota2, Kuvalähde: Dota2