E-urheilu saattaa kovasta suosiostaan huolimatta olla monelle vielä yhtä hepreaa. Eikä siinä mikään ihme, ala on varsinainen labyrintti omien termiensä, historiansa ja kulttuurinsa kanssa. Tätä tilannetta auttamaan on kirjoitettu E-urheilun käsikirja, Suomen ensimmäinen e-urheilua käsittelevä painotuote.

Teoksen on kirjoittanut Otto Rönkä, joka on työskennellyt e-urheilutoimittajana ja selostajana Ylelle, eli krediitit ovat enemmänkin kuin kunnossa. Se tuntuu olevan suunnattu erityisesti niille, joille e-urheilu ei vielä ole aivan tuttu tai jotka haluavat vielä lisätä omaa tietotaitoaan.

Tältä osin E-urheilun käsikirja on hyvä, tasapainoinen katsaus uuteen ja ihmeelliseen kilpailun muotoon. Sen sisältöön kuuluu muun muassa e-urheilun esittely, kilpapelaajan ura, katsaus suomalaiseen ja kansainväliseen e-urheilutoimintaan, merkittävimpien peligenrejen läpikäyminen sekä sananen e-urheilun tulevaisuudesta. Esimerkiksi kilpapelaajan ura käydään lävitse aina pelin valinnasta ammattipelaajan velvoitteisiin, joiden väliin mahtuu oppeja myös treenaamisesta ja "kaluston" valinnasta.

Kyseessä on siis kaikin puolin kattava katsaus, ja Rönkä puhuu täyttyä faktaa. Lukuisista erikoistermeistä huolimatta teoksen kieli ja kirjoitusasu on helppolukuista sekä sopivan kepeää. Lisää asiantuntemusta ja syventymistä tuovat alan toimijoiden, kuten Joona "Serral" Sotalan ja Joona "Natu" Leppäsen lausunnot.

Tietynlaista leikkisyyttä teokseen tuovat siinä paikoitellen käytetty klassista pikseligrafiikkaa mukaileva fontti, pieni koko ja pelimaailmasta poimittu kuvitus. Lukukokemuksena E-urheilun käsikirja on siis helposti lähestyttävä paketti, johon niin nuoret kuin vanhatkin lukijat voivat tarttua.

E-urheilusta jo vähänkin enemmän tietävälle teos ei sen sijaan tarjoa paljoakaan uutta. Tämä on hieman harmillista, sillä haastateltavien ja teoksen aiheiden pohjalta olisi saanut kirjoitettua todella syväluotaavaa tekstiä. Kenties jotain tällaista voitaisiinkin nähdä Röngän tulevissa teoksissa?

Ainoana parannusehdotuksena sanoisin, että teos olisi voinut  muuten kiitettävästi e-urheilun monimuotoisuutta mainita menestyneitä naispelaajia myös nimeltä (kuten Se-yeon "Geguri" Kim ja Lauren "Goddess" Williams). Kyseessä on toki pieni yksityiskohta, joka kuitenkin merkitsee kun tarkoituksena on tukea vielä vähemmistössä olevia pelaajaryhmiä.

E-urheilun käsikirja on oiva aloittelijan opas kilpapelaamisen maailmaan: nuori harrastaja tai pelifani saa siitä hyvän suunnan vakavampaan, kenties ammattiin tähtäävään pelaamiseen, ja elektronisesta penkkiurheilusta kiinnostuneelle teos tarjoaa selkeän kartan suomalaisista ja kansainvälisistä alan tekijöistä; joukkueista, tapahtumista, sun muista.

Nyt kun e-urheilu on viimein saatu kansien väliin, jään innolla odottamaan millaisia teoksia pääsemme näkemään tulevaisuudessa; joko pian olisi suomalaispelaajien elämänkertojen aika, vaiko jonkin aivan muun?

Otava tarjosi arvostelukappaleen tätä arvostelua varten.

Kuvalähde: Otava