Vuodesta 2017 povattiin Counter-Strike: Global Offensivessa huipputasaista. Pakka oli sopivasti levällään, kun kausi käynnistyi tammikuussa heti arvoturnauksella, ELEAGUE Major Atlantalla. Kokoonpanomuutokset turnauksen jälkeen korostivat joukkueiden tasaista rintamaa entisestään: SK Gaming vahvistui felpsillä, FaZe Clan teki oman siirtonsa hankkimalla Bosnian tähtipelaajan NiKon, ja kun ranskalaiset vielä laittoivat parhaat munat samaan koriin (uuteen G2:n joukkueeseen), tuleva vuosi vaikutti herkulliselta.

Vuoden lopussa sen parhaimmat joukkueet on kuitenkin helppoa nimetä: SK Gaming ja FaZe Clan. Molemmat joukkueet ovat esiintyneet kaikista tasaisimmin vuoden aikana, vieläpä eri kokoonpanoilla. SK saalisti kahdeksan turnausvoittoa ja kuusi muuta sijoitusta turnausten neljän parhaan joukossa, FaZe taas neljä turnausvoittoa ja seitsemän muuta top 4 -sijoitusta. Ensi vuodesta voikin povata suurella todennäköisyydellä SK:n ja FaZen lopullista välienselvittelyä. Tänä vuonna brasilialaisjoukkue vei kuitenkin FaZea selvästi näiden keskinäisissä otteluissa.

Joukkueiden kovimmat haastajat, Tanskan Astralis ja Ranskan G2, kykenivät kahteen turnausvoittoon. Alkuvuoden paras joukkue (mm. Atlanta Majorin voittaja) Astralis eteni neljän parhaan joukkoon 11 kertaa, mutta viimeisin turnausvoitto on jo maaliskuulta. G2 otti turnausvoitot touko- ja elokuussa, mutta eteni muissa turnauksissa harvoin pitkälle.

Vaikka SK rohmusi selvästi eniten pyttyjä, vuotta 2017 ei määritä yksi selkeästi dominoiva joukkue. Vuosi 2015 muistetaan Fnaticin ja 2016 Luminosityn/SK Gamingin vuosina. Tuolloin molemmat joukkueet ottivat kaksi Major-voittoa. Tänä vuonna Major-voitot menivät eri osoitteisiin: tammikuussa Astralikselle ja heinäkuussa suuryllättäjä Gambitille.

Gambit otti yllätysvoiton PGL Major Krakovassa. Fragbite

Gambitin voitto PGL Major Krakovassa oli yksi pelin historian suurimmista paukuista. Turnaus oli ainutlaatuinen, sillä Gambitin ohella myös muut pienemmät joukkueet, esimerkiksi Immortals ja BIG, pärjäsivät turnauksessa mainiosti. Turnaus näytti, että pelin taso nousee: jopa kymmenet joukkueet voivat hyvänä päivänään voittaa minkä tahansa muun joukkueen.

 

allu ja suNny pelin Suomi-lähettiläinä

Aiheeseen liittyvä kuva

FaZe Clan valloitti StarLadderin huhtikuussa. StarLadder

Suomi-CS sai tänä vuonna kosolti yksittäisiä onnistumisia. FaZe Clania edustanut Aleksi ”allu” Jalli onnistui vihdoin ottamaan uransa ensimmäisen suurvoiton huhtikuun Starladder StarSeries -turnauksesta. Finaalissa kaatui jatkoaikatrillerin jälkeen Astralis.

Huipputurnausten kakkossijoja jo NiP:issä saalistanut allu joutui toki tänäkin vuonna useammin häviäjän kuin voittajan rooliin. Astralis oli parempi IEM Katowicessa ja SK otti finaalivoitot IEM Sydneyssä ja ECS:n 3. kauden finaaleissa.

Jalli joutui myös kokemaan ammattilaispelaajan arjen raadollisuuden, kun FaZe hankki suomalaispelaajan tilalle uutta kalustoa, GuardiaNin ja olofmeisterin. Jumbosijoille jääminen PGL Majorissa oli joukkueelle liian kova pala. Allu löysi nopeasti uuden joukkueen OpTic Gamingista, mutta aivan kärkisijoille uusi eurooppalaiskokoonpano ei ole vielä pääsyt.

Miikka ”suNny” Kemppi nousi tänä vuonna raketin lailla Counter-Strike-maailman tietoisuuteen. Viime vuonna suomalaista ENCE eSportsia edustanut Kemppi löysi alkuvuodesta paikan eurooppalaisesta PENTA Sportsista. Keväällä joukkueeseen liittyivät muun muassa suomalaiskollega Jesse ”zeHn” Linjala ja virolaislupaus HS. Joukkue etenikin vakuuttavasti aina PGL Majoriin asti, ja tähtipelaajana esiintynyt suNny siirtyi mousesportsiin.

23-vuotias Kemppi ja mousesports onnistuivat ottamaan heti syyskuun alussa turnausvoiton ESG Mykonosissa. Joulukuussa tuli kakkossijat DreamHack Winteristä ja ECS:n 4. kauden finaaliturnauksesta. SunNy esitti etenkin ECS:ssä paikoitellen loisteliaita otteita.

Mousesportsilla on hallussaan palaset nousta vieläkin paremmaksi joukkueeksi: suNny, nuori virolainen ropz ja parhaimmillaan maailman parhaisiin AWP-pelaajiin kuuluva oskar eivät kalpene tulivoimassa juuri kenellekään.

Mousesports hyökkää seuraavaksi ELEAGUE Major Bostoniin heti tammikuun puolessa välissä. zeHn jatkaa Sprout-organisaatiossa, jossa pelaa PENTAn ydinjoukosta kolme pelaajaa. Joukkue on mousesportsin ja Jan ”wayLander” Rahkosen Flipsid3 Tacticsin ohella mukana Majorin haastajavaiheessa.

 

Suomi-CS – uusia projekteja ja lievää hypeä

Aiheeseen liittyvä kuva

Miikka "sunny" Kemppi mousesports

Suomen maaperällä Counter-Strikessä oli havaittavissa lievää optimismia. HAVU Gaming otti Suomen ykkösjoukkueen paikan kesän jälkeen, mutta joukkue ei onnistunut loppuvuoden LAN-turnauksissa, Kiinan Starladder-turnauksessa ja IeSF:n MM-kisoissa.

Hypetys lupaavan joukkueen ympärillä on pienentynyt vuoden loppua kohden. Tilanne eskaloituikin joulun jälkeen, kun maailman lupaavimpiin pelaajiin kuuluva 15-vuotias superlupaus Jere ”sergej” Salo lopetti pelaamisen toistaiseksi.

Suomen toiseksi parhaimman joukkueen viittaa pitää tällä hetkellä harteillaan SuperJymy, entinen Vitalis. SuperJymy on pärjännyt nettipeleissä kohtalaisen hyvin, mutta iso harppaus todellisen haastajajoukkueen rooliin on vielä ottamatta. Olosuhteet joukkueessa ovat kohdallaan Vuokatin Urheiluakatemian kautta.

Kainuun alue on nousemassa tärkeäksi tekijäksi suomalaisessa e-urheilussa. Pelin eri toimijat tekevät myös yhteistyötä keskenään, siitä esimerkkinä on HAVUn ja Vuokatin Urheiluakatemian CS:GO-leirit.

Suomalaisen Counter-Striken parissa on tapahtunut myös paljon hyvää. CS:n suomalaiset taustavaikuttajat Joona ”natu” Leppänen ja Tomi ”lurppis” Kovanen esittelivätkin loppusyksynä FACEIT:in ja ENCE eSportsin järjestämän peliliigan, Suomi Pro Leaguen (SFPL).

SFPL:ssä pelaajat jaetaan taitotason mukaan omille tasoilleen. Pelipalvelu tarjoaa mahdollisuuden niin kehittymiseen kuin pelikaverien löytämiseen. SFPL:stä on mahdollisuus edetä viralliseen FPL:ään asti. FPL-liigassa huippupelaajat ja nousevat lupaukset pelaavat toisiaan vastaan sekajoukkueissa. SFPL:n ensimmäinen virallinen kausi käynnistyi 20. joulukuuta.

Esimerkiksi suNnyn ponnahdus maailman huippupelaajaksi vielä reilusti yli parikymppisenä voisi olla suomalaislupauksille rohkaiseva esimerkki. Myös allu nousi huipulle suunnilleen samanikäisenä. Suurin opetus huippupelaajien kohdalla on omistautuminen peliin: ammatilaispelaajaksi tähtäävän on pakko tehdä uhrauksia ja ”grindata” hurja määrä pelitunteja.

 

E-urheiluala kovenee, suurturnaukset takaavat suosiota

Pelinä ja e-urheiluna Counter-Striken suosio tulee varmasti jatkumaan myös ensi vuonna, mutta alati raaemmaksi muuttuva ala tekee senkin kasvun vaikeaksi. Peli on edelleen äärettömän suosittu etenkin Euroopassa ja Suomessa, mutta monet uudet pelit (kuten supersuoritut Overwatch ja PUBG) ovat polkaisseet viime aikoina suoraan pelikulttuurin keskiöön ja myös e-urheiluun.

Pohjois-Amerikassa CS:GO saattaa jäädä alakynteen. Tärkeällä markkina-alueella aloitetaan heti vuoden alussa massiivinen Overwatch League. Lisäksi Riot Games ja peliorganisaatiot laittavat vuosi vuodelta enemmän rahaa mantereen League of Legends -kilpapelitoimintaan.

Counter-Strike kerää stadiontapahtumilleen vaikuttavan kokoisia yleisöjä varmasti jatkossakin, sen takaavat ESL One Colognen kaltaiset jättiturnaukset. Valven ja turnausjärjestäjien luulisi kiinnittävänkin jatkossa tiukasti huomiota streamien katselulukemiin.

Valve tekee paikoin hallaa e-urheilutuotteelleen, esimerkiksi roster lock -säännöillään. Nytkään tammikuun Major-turnauksessa ei nähdä joukkueiden parhaita kokoonpanoja, kun osa joukkueista joutuu pelaamaan turnauksen varapelaajalla. Päätös laajentaa Major-turnaukset 24 joukkueen turnauksiksi (ts. sulauttaa entinen karsintavaihe osaksi Majoria tarrabonuksineen) on herättänyt ristiriitaa pelin suurimpien turnausten arvokkuudesta.

Turnausorganisoijista ainakin ESL on ilmoittanut lisäävänsä paras kolmesta -otteluiden määrää jo lohkovaiheissa. Myös paras viidestä -finaalit ovat tulleet peliin jäädäkseen, mutta eivät jokaiseen turnaukseen. Lisäksi hyvä asia on, että järjestäjät ovat aloittaneet turnausten ajankohtien ilmoittamisen hyvissä ajoin. Parin vuoden takaista turnausten ylitarjontaa ei ole nyt havaittavissa.

Artikkelikuva: ESL