Dota-pelaajat kautta maailman ovat tiedustelleet viikkokaupalla Valvelta "Missä viipyy Battle Pass?". Talvikauden osalta Battle Passia jäätin yllättäen vielä odottamaan 7.08 versiopäivityksen myötä, mutta Dotan pääkehittäjä IceFrog on kuitenkin siunannut pelaajakuntaa kunnon kevätsiivouksella.

Jonkin verran uutuuksia

Täysin vaille uutta sisältöä päivitys ei kuitenkaan jäänyt. Päivityksen keskittyessä lähinnä pienien bugien ja kauneusvirheiden korjaamiseen, saatiin siihen onneksi kuitenkin mukaan isompiakin uudistuksia ja ominaisuuksia.

 

Pelaajaprofiilien kasvojenkohotus

Pelin sisäiset pelaajaprofiilit ovat päivittyneet uuteen uskoon. Sisällöllisesti profiilissa on enimmäkseen samat tiedot kuin aikaisemmin, mutta paluun on tehnyt monen toivoma "Featured Hero" -ikkuna, peräti kolmen paikan voimin. Pelaajat voivat esitellä suosikkisankareitaan tai omistamiaan hattuja profiilinsa ohessa.

Kenties merkittävin, ja samalla merkityksettömin, uusi ominaisuus pelaajaprofiilissa on uusi käyttötarkoitus latausikkunakuville. Dotan 7.07-päivitys uuden hype-latausikkunan myötä teki vanhoista latausikkunoista sinänsä tarpeettomia, mutta nyt näitä voi käyttää oman pelaajaprofiilin taustakuvina.

Pelaajaprofiilin lisäksi lisää tietoa on tullut statistiikka-välilehdelle, jossa pääsee nyt ihastelemaan omaa suoriutumistaan eri sankarien keskimääräis-, ja huippulukemilla. Uutena on tullut myös "Teammates"-välilehti, josta pääsee näkemään tarkempia tilastoja kavereiden kanssa pelatuista peleistä.

 

Last-Hit Trainer ja uusien pelaajien muutokset

Etenkin Redditin /r/dota2-yhteisössä on ollut paljon keskustelua uusien pelaajien pelikokemuksesta. On spekuloitu, että tämän hetken oppimis-, ja harjoittelumateriaali ei isommin kannusta uusia pelaajia opettelemaan ja näin ollen mahdollisesti jäämään pelin pariin.

Valve näyttäisi kuitenkin ottavan askeleen oikeaan suuntaan tämän vuoden kevätsiivouksessa. Päivityksen mukana tulee oma "Last Hit Trainer" -pelimuoto, jossa pelaaja asetetaan yksin linjalle harjoittelemaan viimeisen iskun lyömistä. Harjoittelupeliin pääsee myös oikeaan peliin jonottaessa, joten mahdollisuuksia harjoitteluun on runsaasti.

Last Hit Trainerin lisäksi uusien pelaajien kokemusta on parannettu sankarivalikoiman laajennuksella - muutoksen myötä ainoastaan vaikeista vaikeimmat, ns. "kolmen tähden" sankarit ovat uusien pelaajien valittavissa.

 

Paino elämää helpottavissa muutoksissa

Kuten päivityksen nimestäkin voi päätellä, on päivityksen pääpaino pienemmissä, aiemmin huomiotta jääneissä muutoksissa ja korjauksissa. Korjauksia on ainakin kolmenumeroinen määrä, mutta otetaan artikkeliin muutama poiminta:

Päivitysmuutokset näkyviin peleihin

Jatkossa kaikkia olennaisia muutoksia ei tarvitse käydä lukemassa suoraan päivityssivuilta. Sankareihin ja tavaroihin kohdistuneet muutokset tuodaan esille valintavaiheessa, sekä pelin sisällä näkyviin kykyjen ja tavaroiden vihjelaatikoihin.

Strategiavaiheen tavaroiden jako

Tyypillisesti pelin alussa toisille jaettavat tavarat, eli wardit ja tangot, voi nyt jakaa jo pelin strategiavaiheessa. Joka pelin alussa ei enää tarvitse hoitaa liki pakollista tavaroiden jakoa, vaan sen voi tehdä jo ennen pelin alkua.

Teleport-tilan tarkistus

Peliin on tuotu myös alt-näppäimen taakse helposti saataville joukkueen teleport-cooldownit. Nykyään ei tarvitse erikseen kysellä tai tarkistaa joukkuetoverin tavaroista onko hän valmiina liikkumaan kartalla.

Värikoodatut teleportit

Viime Internationalin Battle Passissa ominaisuutena olleet värikoodatut teleportit ovat tehneet pysyvän paluun. Teleportin sisällä oleva siluetti saa nyt lisäkseen väriympyrän saapuvan sankarin tunnistamiseksi.

Puolen vuoden ottelurangaistukset

Kenties yksi toivotuimpia muutoksia on pelien mustille lampaille jaettavat rangaistukset. Pelätty Low Priority -jono ei ole enää rangaistuksien huippu, vaan Valve on päättänyt automatisoida äärimmäiseksi rangaistukseksi tiukan puolen vuoden jäähyn sääntörikkureille, pelien pilaajille ja muille rääväsuille.

Kielipohjainen Matchmaking

Jäähyjen lisäksi arkipäivän elämää Valve yrittää helpottaa Matchmaking-kokemuksia painottamalla valitun kielen merkitystä pelitovereita haettaessa. Valintahan on helposti itse kunkin muutettavissa, mutta periaatteessa muutos on kuitenkin parempaan päin ja johtaa toivottavasti parempaan pelaajien väliseen kommunikointiin.

Vähemmälle huomiolle jääneitä muutoksia:

  • Pelin jälkeen annetut commendit ilmoittavat itsestään vastaanottajalle
  • Joella ja sen lähellä olevat runet voi nyt pingata suoraan kartalta
  • Dotan voi säätää nyt palauttamaan itsensä näytölle seuraavissa tapahtumissa:
    • Valintavaihe alkaa
    • Peli alkaa
    • Pause loppuu
  • Sankarin tiedoista näkee nyt suoraan aktiivisen status-resistanssin ja osiin jaetun liikkumisnopeuden
  • Alt-klikkaus on pyritty korjaamaan lähes jokiselta osa-alueelta. Näyttää nykyään olennaiset lisätiedot.
  • Valven ehdottamat oletusesineet sankareille on päivitetty
  • Useiden vihjelaatikoiden virheelliset tai vanhat tiedot on päivitetty

Tasapainomuutokset

Jotta päivitys olisi muutakin kuin pelkkiä korjauksia ja kasvojenkohotuksia, on myös pienempiä tasapainomuutoksia tuotu joillekin sankareille ja esineille. Kysyin seuraaviin poimintoihin kommentteja Suomen Dota 2 -konkarilta Benjamin "Notah" Läärältä.

"Battle fury oli ehdottoman kova juttu pro-skenessä. Item oli suosituin Phantom Lancerilla, mutta näki sitä myös Terrorbladella ajoittain. Item palannee alkuperäiseen "ok" -laatuun sankareille, joilla se on aina toiminutkin, kuten Juggernautille ja Anti Magelle."

 

"Black King Barin voimakkuus korostuu nyt enemmänkin sen ajoitukseen. Hyvä nähdä loppupelin nerffiä tälle."

 

"Nämä elivät jonkin aikaa ehkä hieman unohdettuina. IceFrog nähtävästi haluaisi edistää Mangon ja Faerie Firen käyttöä alkupelissä."

 

"Meteor hammer oli jo käyttökelpoinen, vaikkakin hyvin tilanneriippuvainen. Cooldown-buffin myötä tavara on todella vahva, ellei jopa rikkinäinen. Position 4/5 -pelaajilla tullaan todennäköisesti näkemään huomattavasti nykyistä enemmän."

 

"Alchemist oli muutama patch takaperin hieman pakotettu pick. Veikkaan, että IceFrog haluaa antaa sen verran buffia sankarille, että olisi edes joissain tilanteissa pätevä valinta. Todennäköisesti ei tulla kaveria hirveästi näkemään."

 

"Lion ei ole mielestäni koskaan ollut huono, mutta muut herot ovat vain täyttäneet roolin paremmin. Tämä buff saattaa kyllä nostaa sankarin potentiaalia merkittävästi, aika näyttää."

 

"Medusa on näidenkin muutoksien jälkeen ihan kelpo sankari, vaikkakin mielestäni saisi jo jäädä metasta pois. Medusa tulee todennäköisesti toimimaan jatkossa 'draft-around-me'-strategian keskipisteenä, jos sankaria vielä nähdään."

 

"Shadow Fiend oli todella vahva niin pro-skenessä kuin publallakin. Hyvä nähdä pientä nerffiä, vaikkei hirveästi voimakkuuteen vaikutakaan."

 

"Shadow Shamanin vahvuus pohjautui sen tuomasta voimasta linjalle ja puskuun positiosta 5. Näillä muutoksilla linjaolemus jää todella heikoksi, joten Rhastan läsnäolo jäänee vähemmälle, ellei kokonaan pois."

Päivitystahdin muutos

Päivityksen jälkeen IceFrog rikkoi harvinaislaatuisesti hiljaisuuttaan Twitterissä, ilmoittamalla tulevasta päivitystahdin muutoksesta. IceFrog ja Valve tulevat seuraavan puolen vuoden ajan julkaisemaan päivityksiä peräti kahden viikon välein.

Muutos on sinänsä merkittävä, koska Dota 2 on jo vuosia pyörinyt isojen, merkkipaaluina toimivien versiopäivityksien tahdissa. Päivitykset ovat tyypillisesti olleet metaa muovaavia, merkittävästi lisäsisältöä tai muutoksia tuovia tapahtumia.

Jää nähtäväksi, kuinka merkittävistä päivityksistä tulee kahden viikon tahdilla olemaan kyse.

Lähde ja kuva: Dota2