Suomalainen eurheilu-organisaatio ENCE voitti ylivoimaisesti viime viikolla päättyneen PUBGin (PlayerUnknown's Battlegrounds) Eurooppa-liigan ensimmäisen vaiheen (uutinen). Kolmen viikon ja 60 pelatun ottelun jälkeen organisaation PUBG-joukkue keräsi yhteensä 496 pistettä. Eroa toiseksi liigassa sijoittuneeseen Team Liquidiin kertyi peräti 79 pistettä.

ENCE keräsi turnauksessa myös eniten tappopisteitä, 321 kappaletta. Tapoista 101 kappaletta kirjattiin ENCEssä pelaavan 19-vuotiaan Miro "Rustanmar" Ruotsin nimiin. Tällä pistemäärällä Miro ansaitsi itselleen eniten tappoja liigassa saaneen pelaajan tittelin.

Istahdin alas juttelemaan Miron kanssa e-urheilu-uralle noususta, menneestä liigasta, yleisesti joukkueesta ja sen strategioista sekä tulevaisuuden suunnitelmista.

Mikä on pelikokemuksesi ennen kilpapelaajaksi ryhtymistä?

PUBGia alotin pelaamaan kuukausi sen julkaisun jälkeen. Ensimmäisten kahdeksan kuukauden aikana tuli pelattua joku 400 tuntia. Viime vuoden tammikuussa alotin pelaamaan vasta kunnolla ja sen jälkeen on pelitunteja kertynyt noin 3500. Aiemmin olen pelannut aika paljon Rainbow Sixiä ja League of Legendsiä.

Joukkueessasi pelaavat lisäksesi Miika ”miikaz” Kinnunen, Aki ”TRYFFELI” Minkkinen ja Saku ”SKUIJKE” Sajakoski. Mistä ja miten kyseinen lineup löysi tiensä ENCEen?

Olen pelannut aiemmin Miikan kanssa omassa e-urheilujoukkueessa, o1ne:ssa. Viime kesänä alettiin harjoittelemaan ensimmäisen kerran nelisin pelaamista, kun Saku ja Tryffeli tulivat mukaan. Elokuussa siirryttiin pelaamaan Excelerate-organisaation alle ja syksyllä mukaan tarttui Nordic Esports League 2018 -kauden ensimmäisen divisioonan voitto sekä kolmas sija 2019 PUBGin Eurooppa-liigan karsinnoista. Näin varmistettiin paikka liigasta. Maaliskuussa siirryttiin pelaamaan ENCEn riveihin.

Päällimmäiset ajatukset Eurooppa-liigan voitosta?

Oli tosi hienoa voittaa. Tavoitteena oli päästä 4. parhaan joukkoon ja sitä kautta pelaamaan myös Lontoon Global-turnaukseen. Pelattiin liigassa koko ajan omaa peliämme ja pyrittiin pelaamaan niin hyvin kuin pystyttiin. Se johti siihen, että oltiin lopulta ykkösiä. Etenkin viimeisenä pelipäivänä oli ilo pelata.

Kuvassa ENCEn pelaajat Saku "SKUIJKE" Sajakoski (vas.), Miro "Rustanmar" Ruotsi, Miika "miikaz" Kinnunen ja Aki "TRYFFELI" Minkkinen.

Miltä katsaus kohti tulevaa FACEIT Global Summit -turnausta ja Euroopan Kick-off cuppia näyttää?

Joukkueen taktiikat tuntuivat toimivan Euroopassa. Täytyy katsoa, miten ne toimii Lontoossa. Tällä viikolla katsotaan VODeja muiden alueiden peleistä ja katsotaan, miten muut joukkueet siellä pelaa. Kunhan tiedetään suurin pirtein, mihin muut joukkueet tippuu kartalla, ei pitäis olla esteitä meidän omien taktiikoiden toteutukselle. Lontoossa ovat tavoitteet korkealla, jotta saatais Euroopalle lisää paikkoja myös näissä Global-turnauksissa. Samalla kun Euroopan joukkueiden paikat lisääntyy, myös suomalaisten joukkueiden saamat paikat lisääntyy. Kick-off cupista ei olla vielä kauheasti puhuttu. Tavoite siellä on jonnekin parhaiden joukkoon. Kiva tapahtuma tulossa, koska pääsee tapaamaan lisää uusia, etenkin suomalaisia pelaajia.

Mitkä koet olevan joukkueesi vahvuudet ja kehityskohteet?

Tähän on varmaan kaikkein "clicheisin" vastaus, mutta parannettavaa on esimerkiksi joukkueen kommunikaatiossa. Etenkin asioiden varmuuksissa ja siinä, että kaikki tietää samat asiat. Välillä menee sekaisin missä mikäkin joukkue on ja "killfeediin" ilmestyneiden pelaajakaatojen perusteella voidaan tehdä vääriä asioita. Joukkueen vahvuutena on ampuminen ja se, että kaikki osaa tehdä päätöksiä. Osataan myös rotatee ja uskalletaan tehdä niin tarvittaessa myös isosti.

Entä omalta kohdaltasi, suurimmat kehityskohteet ja vahvuudet?

Voisin ehkä puhua hieman enemmän servulla. Yleensä keskityn enemmän kaikkeen muuhun, muut joukkuekaverit päättää asioista enemmän. Itellä vahvuutena varmaan ampuminen. Vihreä menee kohdilleen aina silloin tällöin.

Onko teillä selvät joukkueen sisäiset roolit?

Miika ja Tryffeli ovat yleensä ne, jotka tekee päätöksiä pelissä ja toimii pää-igl:inä (in-game leader). Roolit vaihtelee muuten aika paljon. Yleensä Miika kattoo selkää, kun ollaan esimerkiksi rakennuksissa. Kaikki "scouttaa" (hakee tietoja vihollisesta) sen perusteella, kellä on mopo tai isoin scope.

Kenet koit suurimpana vastuksena/kilpakumppanina Eurooppa-liigassa?

Kovimmat vastukset olivat Team Liquid ja Faze Clan. Faze Clanilla tosin oli turnauksen alussa ongelmia, koska joutuivat taistelemaan loottipaikoista Natus Vinceren kanssa. Näin ollen ne ei saanut kunnolla momenttia käyntiin alussa. Kilpakumppani-joukkueena Winstrike, koska niillä on meidän tavoin kaikki pelaajat suomalaisia.

Pystytkö avaamaan hieman strategioitanne? Muista joukkueista poiketen pelien alussa te usein jakaudutte aika kauas toisistanne, Erangel-kartassa etenkin Stalbergin läheisyyteen. Ammutte myös paljon "varoituslaukauksia" vihollisia kohti.

Ollaan aika pitkään aloitettu pelit samalla tavalla. "Lootataan" (kerätään) tavaroita yleensä aika erillään, mutta ollaan silti kykeneviä auttaan toisiamme tarvittaessa. Stalberg on ollut meidän loottikohde siitä asti, kun ollaan tällä joukkueella alettu pelaamaan. Jos jakaudutaan pelissä esimerkiksi kahdelle eri rakennukselle, ammutaan yleensä laukauksia viestiäksemme vihollisille meiän olinpaikka. Näin muut pelaajat ei sitä luultavammin uskalla pyrkiä varsinkaan aikaisilla ringeillä ko. rakennuksille.

" Kranaattimäärää vois mun mielestä vähän rajata, koska välillä tuntuu siltä, että porukka tykittää pelkästään niitä. "

Mikä on mielestäsi PUBGin tän hetkinen meta (aseet, kranaatit)?

Eurooppa-liiga pelattiin vanhalla patchilla, johon ei ollut tullut vielä uutta sniper-buffia, jossa vartalo-osumat tekisi SR:illä (Sniper Rifle) enemmän osumaa. Sen vuoksi AR ja DMR -combo (Assault Rifle & Designated Marksman Rifle) on paras. Kranaattimäärää vois mun mielestä vähän rajata, koska välillä tuntuu siltä, että porukka tykittää pelkästään niitä. Vaikka ne vie vähemmän tilaa kuin ennen, painaa ne silti liian vähän. Jotkut pelaajat pystyy edelleen kantamaan 10 kranaattia, koska pitää mukanaan vaan 100 panosta aseisiinsa. Uuden päivityksen myötä, jos porukka saa pelissä AWM:n (Arctic Warfare Magnum), se on aika epämukavaa, koska sillä voi tappaa vihollisen kerrasta toisen tason liivien lävitse.

Koetko, että PUBGissa tuurilla on paljon tekemistä menestymisen kanssa? Esimerkiksi siinä kuinka hyvin pelialueet, ringit, osuvat oman joukkueen kohdalle?

Kyllä ringeillä on jonkun verran väliä pelaamisessa. Uudella pistesysteemillä monet joukkueet ei vaan ymmärrä sitä, että vaikka rinki ei osuiskaan, löytyy silti paljon paikkoja, josta voi kerätä pisteitä. 60 pelatussa pelissä parikin pistettä per peli kerryttää lopulta paljon. Joissain peleissä meillä oli hyvä tuuri rinkien kanssa, etenkin liigan alussa. Näin saatiin hyvä momentti omaan pelaamiseen heti liigan alussa.

Eniten tappoja liigassa, 101 kappaletta. Kommentteja?

Jos vihut juoksee tähtäimeen, painaa vaan mouse-ykköstä.

Mitään neuvoja niille, jotka haluavat menestyä/kehittyä omassa PUBG-pelaamisessaan?

Jatkaa pelaamista vaan. Etsii samanmielisiä pelaajia ympärilleen, jotka haluaa myös kehittyä ja joilla on tavoitteita. Pelaa vaan paljon matchmaking- ja FACEIT-otteluita.

Viimeiseksi vielä joku kommentti teitä seuraaville ENCE-faneille?

Iso kiitos. Mukava katsoa, kun chateissa on ENCE-spämmiä ja muuta hauskaa.

Kuvalähteet: PEL(1), PEL(2), PEL(3)