Kolmiportainen järjestelmä virtaviivaistaa kilpa-Hearthstonea

Aiemmin HCT:ssa kerättiin pisteitä ladderilta ja offline-turnauksista, jokaisen kauden lopulla kunkin palvelimen 64 parasta kutsuttiin pudotuspeleihin, josta kustakin neljä parasta pääsi kilpailemaan kausimestaruuksissa. Lopulta kausimestaruuksista löydettiin 16 pelaajaa, jotka kutsuttiin kilpailemaan maailmanmestaruuksista.

Vanhaan verrattuna uusi järjestelmä on petollisen yksinkertainen. Kaudet on korvattu kolmella Masters Tour turnauksella, jotka pelataan vuorotellen Amerikassa, Euroopassa ja Aasiassa. Kuhunkin Tour-turnaukseen järjestetään kahden kuukauden karsintajakso, jossa pelataan noin 200 online turnausta, joista kunkin voittaja pääsee kilpailemaan Tour-turnaukseen. Tour-turnausten kärki lunastaa paikkansa Grandmaster tasolla, jonka sisältö ilmoitetaan myöhemmin.

Karsintaturnaukset muuttavat kilpailun eliitin oikeudesta koko kansan huviksi

Masters-kiertueen myötä kilpapelaamisen painopiste siirtyy pelin Ranked ladderilta online-turnauksiin. Ranked on tätä ennen aina ollut tärkeä osa virallista kilpajärjestelmää, mutta varsinkin viime vuosina sen merkitystä on kasvatettu tasaisesti. Vuonna 2018 pelaajat keräsivät yli 80% pudotuspeleihin vaadituista pisteistään Ranked-sijoitusten mukaan. Pelimäärällisesti järjestelmä tarkoitti pelaajille helposti lähes tuhatta peliä joka kuukausi.

Uudistuneessa järjestelmässä turnauskutsun voi varmistaa jopa yhdessä illassa. Pelaajille tarjotaan 30 karsintaturnausta joka viikko ja ne on ripoteltu pelin kaikille palvelimille. Blizzard poisti samalla kaikki palvelinrajoitukset osallistumiseen, joten eurooppalaiset saavat halutessaan kilpailla myös Amerikoiden tai Aasian palvelimilla.

Kussakin karsinnassa on tilaa 224 pelaajalle ja ne pelataan Swiss-järjestelmällä. Täydessä pelaajamäärässä tämä tarkoittaa kahdeksaa kierrosta Swissiä ja lopulta kahdeksan parhaan pelaajan single elimination pudotuspelejä. Karsintoihin ilmoittautuminen alkaa aina kaksi viikkoa ennen karsintaa, ilmoittautuminen onnistuu helpoiten Battlefyn turnausportaalin kautta.

Karsintaturnausten virallinen formaatti on Specialist, josta lisää artikkelin lopussa. Masters Tour Stop kutsun lisäksi jokaisen turnauksen 128 parasta pelaajaa voittaa korttipakkoja seuraavasti.

  • 1. 20 pakkaa.
  • 2. 20 pakkaa.
  • 3.-4. 15 pakkaa.
  • 5.-8. 10 pakkaa.
  • 9.-16. 5 pakkaa.
  • 17.-32. 3 pakkaa.
  • 33.-64. 2 pakkaa.
  • 65.-128. 1 pakka.

Karsintaturnausten lisäksi Masters Touriin voi ansaita paikkansa:

  • Sijoittumalla 200 parhaan joukkoon ladderissa ja voittamalla ladder-karsintaturnauksen.
  • Voittamalla kutsun lisensoiduista kolmannen osapuolen turnauksista.
  • Pärjäämällä hyvin edellisessä Tour-turnauksessa.
  • Ansaitsemalla 120 pistettä vuonna 2018.

Masters Toureissa nähdään jopa 300 pelaajaa saman katon alla

Varsinaiset Masters Tour -turnaukset järjestetään jättimäisinä offline-tapahtumina, joihin kutsutaan yli 300 pelaajaa. Turnaukset pelataan kolmen kilpailupäivän aikana ja ne käynnistyvät 9 kierroksen Swiss-järjestelmällä josta 16 parasta pelaajaa jatkaa pudotuspeleihin.

Ensimmäinen Masters Tour Stop pelataan 14.-16. kesäkuuta Las Vegasissa, ja seuraavat kaksi pysähdystä ovat Aasiassa elokuussa ja Euroopassa marraskuussa. Kussakin turnauksessa on palkintorahaa 250 000 dollaria, mutta Blizzard lupaa julkaista tänä vuonna paketin esportsiin liittyviä peliesineitä joiden myynnistä osa kasvattaa turnauspotteja.

Vielä ei tiedetä, järjestetäänkö virallisten turnausten lisäksi edellisiltä vuosilta tuttuja suurturnauksia esimerkiksi Dreamhackeillä. Ainoa mikä on varmaa, että tulevilla Dreamhack Summereilla Hearthstonea tuskin nähdään, sillä Vegasin Masters Tour osuu samalle viikonlopulle.

Pelaajamäärästä johtuen jokaisen osallistujan tulee itse huolehtia kaikista osallistumiseen liittyvistä kuluista.

Uusi kilpailuformaatti Specialist saa turnaukset muistuttamaan ladderia

Ehdottomasti suurim muutos on virallisen kilpailuformaatin vaihtaminen pois Conquestista. Conquest esiteltiin ensimmäistä kertaa vuoden 2015 alussa. Se suunniteltiin korostamaan monipuolisuutta pakottamalla pelaajat ottamaan voiton jokaisella tuomallaan sankarilla. Vuoden vaiheessa annetussa tiedoitteessa Blizzard kertoi haluavansa virallisen formaatin muistuttavan enemmän normaalia pelikokemusta, mikä johti Specialistin kehittämiseen.

Specialistissa pelaajat kilpailevat ainoastaan yhdellä sankarilla. Jokainen pelaaja saa tuoda kolme pakkaa valitsemalleen sankarille, pääpakan ja kaksi sivupakkaa. Ainoa sääntö on, että molempien sivupakkojen pitää jakaa samat 25 korttia pääpakan kanssa, eli lopulta vaihtelua nähdään vain viiden kortin verran. Specialist ottelut kilpaillaan paras-kolmesta järjestelmällä, mikä myös lyhentää niitten pituutta.

Formaatti on kerännyt paljon mielipiteitä puolesta ja vastaan. Alkuperäisen World of Warcraft Trading Card Gamen kehittäjä Brian Kibler on puhunut yhden pakan formaatin puolesta jo vuosia. Hänen mukaansa yhdellä pakalla pelaamista on helpompi seurata ja se tarjoaa paremmin mahdollisuuden rakentaa tarinoita pelaajien ympäri riippuen mitä sankareita he suosivat. Brian Kiblerin ajatuksia voi lukea tämän blogista.

Hearthstonen ensimmäinen maailmanmestari James ”Firebat” Kostesich tuli puolestaan yhtenä ensimmäisenä pelaajana uutta formaattia vastaan. Firebat listasi formaatin ongelmat Twitlongerissa, mutta tärkeimpänä hän piti sitä, että vanhoissa järjestelmissä pelaajat toivat neljä sankaria ja yhteensä 120 korttia, ja joutuivat vielä suunnittelemaan valintansa bännin ympärille. Nykyisellään Specialistista pelaajat saavat valita vain 30-40 korttia ilman mahdollisuutta bännätä mitään.

Lähde ja Kuvat: Blizzard