Vuonna 2013 julkaistussa virtuaalisessa keräilykorttipelissä Hearthstonessa on kilpailtu maailmanmestaruuksista vuodesta 2014. Tähän mennessä mestareiksi on kruunattu Firebat 2014, ruotsalainen Ostkaka 2015 ja viimeisimpänä venäläinen Pavel.

Vuosina 2014 ja 2015 karsintaturnauksiin kutsuttiin ladderin parhaat sijoittujat ja määrättyjen turnausten voittajat. Näitten lisäksi karsintaturnauksiin saattoi päästä sijoittumalla hyvin erilillisessä Last Call turnauksessa. Last Call turnaukseen kutsuttiin molempina vuosina kaikki edes muutaman pisteen keränneet pelaajat.

Vuonna 2016 Tour uusittiin kokonaan, yhden karsintaturnauksen sijaan vuosi jaettiin kolmeen kauteen joissa kruunattiin talven, kevään ja kesän mestarit Amerikkojen, Euroopan, Aasian ja Kiinan servereillä. Kausien mestarit kutsuttiin vuoden päätteeksi Blizzconissa pidettyyn World Championships turnaukseen. 12 kausimestarin lisäksi kullakin serverillä pidettiin Last Call turnaus jonka voittaja kuittasi paikan mestaruuksiin. Last Call turnaukseen kutsuttiin 8 vuoden aikana eniten pisteitä kerännyttä pelaajaa per server.

Championships Tour 2017 pähkinänkuoressa

Hearthstonen mestaruuskiertue on jaettu kolmeen kauteen. Talvikausi on tällä hetkellä menossa ja kestaa marraskuusta tammikuuhun. Kevätkausi pelataan helmikuusta huhtikuuhun ja kesäkausi toukokuusta heinäkuuhun. Kullakin kaudella pelaajat keräävät pisteitä Ladderista, avoimista turnauksista ja major turnauksista, näiden lisäksi pisteitä jaetaan myös sijoituksesta edellisen kausimestaruuden sijoituksen mukaan.

Kauden lopussa 64 eniten pisteitä kerännyttä pelaajaa kutsutaan oman serverinsä pudotuspeli-turnaukseen. Turnaus pelataan livenä ja turnauspaikkoja järjestetään ympäri maailman. Jos useampi pelaaja on jaetulla 64 sijalla pisteistä, kutsutaan kaikki pudotuspeleihin. Pudotuspeleihin voi saada paikan myös voittamalla erityisiä Tavern Hero turnauksia kauden aikana, kaikki tavern hero voittajat kilpailevat pudotuspeliviikonlopun ensimmäisenä päivänä, ja 8 parasta lunastaa paikkansa itse pudotuspeleissä.

Pudotuspelit pelataan Swiss järjestelmällä, eli otteluparit arvotaan joka kierros uudestaan. Turnauksen neljä parasta jatkaa Season Global Finals turnaukseen jossa palkintopotissa on 250,000 dollaria ja 4 paikkaa maailmanmestaruuksiin.

Talven, kevään ja kesän mestaruuksissa jaetun 12 paikan lisäksi maailmanmestaruuksissa jaetaan 4 paikkaa suoraan vuoden aikana kerätyiden pisteiden mukaan. Eli jokaisen serverin pistevoittaja kuittaa paikan maailmanmestaruuksiin. Tämä huolehtii myös että maailmanmestaruuksissa on ainakin yksi pelaaja jokaiselta serveriltä. Pisteiden jakautuminen on listattu tässä alla.

Ladder

  • 1st: 12p
  • 2-10: 10p
  • 11-25: 8p
  • 26-50: 6p
  • 51-100: 4p
  • 101-200: 2p
  • Legend: 1p

Monthly Cup

  • 1st: 5p
  • 2nd: 3p
  • 3-4: 2p
  • 5-8: 1p

Hearthstone Major

  • 1st: 15p
  • 2nd: 12p
  • 3-4: 8p
  • 5-8: 4p
  • 9-16: 2p

Season Championship

  • 1st: 20p
  • 2nd: 15p
  • 3-4: 10p
  • 5-8: 8p
  • 9-16: 5p
  • 17-32: 4p
  • 33->: 2p

Muutokset vuoteen 2016 verrattuna

Ehdottomasti suurin muutos vuoteen 2016 verrattuna näkyy ladderin ja avointen turnausten välillä. Blizzard on vuosi vuodelta siirtynyt pois päin avoimista turnauksista ja alkanut painottaa enemmän ladder sijoituksia. Alkuaan pelaajat saivat kerätä turnauspisteitä sydämensä  kyllyydestä. Vuonna 2015 tätä rajoitettiin niin, että vain viikon paras sijoitus laskettiin pisteisiin, aikanaan tämä muutos keräsi jonkin verran kritiikkiä, mutta ajatus sen takana oli selvä, ammattipelaajilla ei välttämättä ole aikaa pelata muutaman dollarin turnauksia seitsemänä iltana viikossa oikeiden turnausten, harjoitusten ja muun ohella.

2017 tämä on viety entistä pidemmälle. Yksittäisistä turnauksista jaettavia pisteitä on kohotettu hieman, mutta samalla vain koko kuukauden paras sijoitus palkitaan. Käytännössä tämä tarkoittaa että kun 2016 pelaajat saattoivat kerätä parhaimmillaan 12 pistettä avoimista turnauksista (neljä kertaa kolme pistettä voittamalla joka viikko yhden turnauksen), 2017 aikana turnauspisteitä kuukaudessa on jaossa vain 5. Samaan aikaan ladderin pisteitä vähennetään ja jaetaan 100 parhaan sijasta 200 parhaalle, mutta vähennys ei ole yhtään niin suuri kuin turnauksissa. Käytänössä nykyisillä säännöillä pelaaja voi kerätä maksimissaan 12 pistettä ladderista ja 5 pistettä turnauksista, kun vielä viime vuonna luvut olivat 15 ja 12.

Käytännössä uudistus pakottaa kaikki kilpailijat ladderille, mikä muodostaa oman ongelmansa. Hearthstoneen liittyvän sattumaelementin takia korkeiden laddersijoitusten tavoittelu ei ole yhtä yksioikoista kuin muissa peleissä. Kun sattumaelementti yhdistetään Hearthstonen Matchmaking systeemiin jota on parjattu useaan otteeseen, päästään tilanteeseen jossa kärkisijoja tavoitteleva pelaaja saattaa kohdata 5000-10000 sijaa heikomman pelaajan, ja silti hävitä.

Toinen ongelma uudessä järjestelmässä on kuukausittaisten maksimipisteiden tiputtaminen 27:stä 17:sta, tämä nostaa Major turnausten ja edellisten kausien sijoitusten tärkeyttä ja vaikeuttaa pelaajia joilla ei ole varaa matkustaa ulkomaille turnauksiin.

Tavern Hero

Viimeisenä mainittakoon, että Blizzard pitää kiinni "Anyone can make it" asenteesta myös 2017, tästä huolehtii Tavern Hero järjestelmä. Tavern Hero -turnaukset ovat avoimia, livenä pelattavia turnauksia joita lähes kuka tahansa voi järjestää pyytämällä Blizzardin siunausta turnauksille. Kaikki Tavern Hero voittajat kilpailevat pudotuspelejä edeltävänä iltana kahdeksasta paikasta pudotuspeleihin. Käytännössä siis pelaajan ei tarvitse päästä 64 parhaan joukkoon jos vain onnistuu voittamaan kaksi turnausta kauden aikana.

Lähde: Blizzard