Elokuussa julkaistu Hearthstonen kuudes lisäosa Knights of the Frozen Throne (KFT) on kerännyt paljon kritiikkiä erityisesti Druidin asemasta pelissä. Euroopan pudotuspeleissä kaikki 77 pelaajaa toivat Druidin yhtenä listana, mikä on ensimmäinen kerta HCT kiertueen historiassa. Ylitsevuotavan negatiivisen palautteen myötä Blizzard on tavoistaan poiketen julkaissut tietoa tulevista balanssimuutoksista alle kuukausi lisäosan julkaisun jälkeen. Yllättävää kuitenkin on, että muutokset koskevat lähinnä Basic ja Classic sarjojen kortteja ja vain yksi uuden lisäosan kortti muutetaan.

Isku Jade Druidin työkaluihin

Tärkeimmät muutokset osuvat tietenkin Druidiin, jolta nerffataan sekä Innervate, että Spreading Plague. Uusi Innervate antaa vain yhden manan, tehden siitä identtisen kortin Coinin, ja Counterfeit Coinin kanssa, kun taas Spreading Plaguen hintaa nostetaan viidestä manasta kuuteen.

Erityisesti Innervaten muutos on odotettu, sillä kortti on pitänyt Druidin yhtenä pelin parhaimmista luokista läpi koko julkaisuhistorian. Muutokseen esitettiin tusinoittain ideoita Redditissä ja foorumeilla, mutta kehittäjät päätyivät yksinkertaiseen "kolikoksi muuttamiseen", sillä Basic sarjan kortit halutaan pitää helposti ymmärrettävinä aloittelijoita ajatellen.

Spreding Plaguen hintamuutos on suoraviivaisempi muutos, taustalla on kritiikki että Druid, jonka ainoa todellinen heikkous on ollut pakat jotka pelaavat useita minioneita, sai sen myötä liian vahvan vastauksen näille pakoille. Yksi mana ei itsessään ole suuri muutos, mutta kehittäjät toivovat että yhdessä Innervaten muutoksen kanssa "leveästi pelaavat" pakat pärjäävät jälleen paremmin Druidia vastaan.

Yllättävää on, että KFT:n selkeästi vihatuin kortti Ultimate Infestation säästyi muutoksilta. Kehittäjien mukaan Spreading Plague ja Innervate osoittivat tilastoissa suurempia voittoprosentteja kuin Ultimate Infestation, joten muutokset keskitettiin mieluummin näihin kortteihin. Julkaisun mukaan valitukset korttiin liittyivät enemmän siihen kuinka epäreilulta se tuntui, kuin sen todelliseen vahvuuteen. Väite on mielenkiintoinen, sillä HSReplay sivuston tilastojen mukaan Jade Druidit voittavat jopa yli 70% peleistä joissa kortti pelataan. Innervaten muutos toki hidastaa kortin pelausta, mutta nähtäväksi jää paljonko se lopulta vaikuttaa.

Yllätysmuutos murloceihin ja Shamaaniin

Druidin lisäksi Blizzard yllätti myös muuttamalla Murloc Warleaderiä ja Hexiä. Päivityksen myötä Warleader ei enää anna muille murloceille kestävyyttä, vaan pelkästään hyökkäystä. Warleader oli pelin viimeisiä kortteja joissa kestävyyttä saatiin aurasta, minkä takia murlocpöydät olivat immuuneja esimerkiksi suositulle Wild PyromancerEquality combolle. On selvää, että varsinkin viimeisen vuoden aikana murloc listat ovat nousseet suosiossa, mutta niillä on ollut tärkeä paikka Druidin heikkoutena, eikä pakka ole missään vaiheessa ollut selkeästi muita vahvempi. Muutos onkin herättänyt paljon ihmetystä.

Hexin kohdalla päivityksen myötä hintaa korotetaan kolmesta manasta neljään. Muutos on päivityksen yllättävin, sillä korttia ei juurikaan käytetä tällä hetkellä pakoissa, eikä kukaan pidä sitä erityisenä ongelmana. Kortin efekti on erittäin vahva, ja taustalla on ajatus tuoda sitä lähemmäs muita vastaavia kortteja kuten Polymorphia, ja ilmeisesti muutoksella on tarkoitus valmistella tulevaa varten. Monien mielestä muutos olisi ollut parempi säästää esimerkiksi sellaisen lisäosan yhteyteen missä Hex saattaisi nähdä enemmän peliä

"Win Axe" Pelin parhaasta aseesta keskivertoa huonommaksi

Viimeinen ja eniten keskustelua herättävä muutos osui Fiery War Axeen jonka hintaa nostettiin kahdesta manasta kolmeen. Kortti lisättiin muutoslistalle, sillä se on tärkeä osa agressiivisia Warrior pakkoja kuten Pirate Warrioria. Kukaan tuskin jää kaipaamaan piraattilistoja jos ne todella katoavat muutoksen myötä, ongelma kuitenkin on, että kortti on tärkeä osa kaikkia Warrior listoja, ja muutos satuttaa yhtä lailla esimerkiksi hitaampia Control Warrior listoja.

Eniten kritiikkiä on herättänyt kehittäjien kommentit, joiden mukaan muutos kohdistettiin nimenomaan kortin hintaan sillä "Hinnan nostaminen on intuiivisempää, sillä pelaaja näkee aina kortin hinnan kädessä." Moni on pitänyt tätä alentavana ja suoranaisena loukkauksena pelaajia kohtaan.

Hearthstonen Game Director Ben Brode kommentoi muutosta Redditissä vakuuttaen että taustalla on halu vähentää Basic ja Classic kortteja arkkityypeissä, eikä sitä tehty vain koska pelaajat eivät ymmärtäisi monimutkaisempia muutoksia. Oli uuden hinnan taustalla mikä tahansa syy, se satuttaa kaikkia arkkityyppejä, mikä toi myös pelin tunnetuimman Control Warrior pelaajan Fibonaccin kritisoimaan muutosta Twitterissä.

Blizzardille ominaiseen tapaan muutokselle tuskin julkistetaan päivämäärää ennakkoon, mutta päivitystä voinee odottaa viimeistään kahden viikon päästä kun kesäkauden pudotuspelit on pelattu.

Lähde ja kuvat: Blizzard