Mikromaksut ja niiden avulla ostettavat loot boxit ovat olleet osa pelien ekonomiaa ja etenkin monia e-urheilussa pelattavia pelejä jo jonkin aikaa. Usein niitä perustellaan pelinkehityksen korkealla hinnalla, pelien saamalla jatkuvalla tuella tai niistä saatavien esineiden harmittomuudella ("ne ovat vain kosmeettisia").

Samaan aikaan monet kriitikot ja fanit ovat kritisoineet näitä käytäntöjä, jotka he näkevät vahingollisina tai hyväksikäyttävinä. Argumentit vaihtelevat uhkapelaamissyytöksistä sen kyseenalaistamiseen, miksei täysihintaisen pelin ostaja ole oikeutettu pelin koko sisältöön.

 

Tapaus Electronic Arts

Noin viikko sitten keskustelu asiasta polkaistiin uudelle vaihteelle. Tämän katalyyttina oli EA:n julkaisema Star Wars Battlefront 2. Peli oli jo ennen julkaisuaan nostattanut närää monista mikromaksuistaan ja loot box -käytännöistään. Viime tiistaina Reddit-käyttäjä MBMMaverick kysyi Battlefrontin Reddit-sivulla, miten on mahdollista ettei hän pysty pelaamaan Star Wars -pelissä edes Darth Vaderilla.

Useat pelin hahmot on lukittu maksumuurin taakse, josta ne on mahdollista saada käyttöönsä krediiteillä, joita saa pelaamisesta ja loot crateista. Loot crateja kykeni puolestaan ostamaan joko ansaituilla tai oikealla rahalla ostetuille crystalleilla.

EA:n yhteisövastaavan kommentti ei tyydyttänyt niin MBMMaverickia kuin muitakaan pelin faneja. Kyseinen kommentti on tällä hetkellä noin 674 000 alaäänellä Redditin alimmaksi äänestetty kommentti.

"Tarkoituksena on antaa pelaajille mahdollisuus tuntea ylpeyttä ja saavutuksen tuntoa eri sankareiden ansaitsemisesta", EA:n yhteisövastaava kommentoi.

Vastauksena kritiikkiin EA pienensi sankareiden ostoon vaadittavien krediittien määrää. Uusien arvioiden mukaan kaikkein kalleimpienkin sankarien ostoon vaaditaan "vain" 10 tuntia pelaamista. Myös crystallien ostomahdollisuus poistettiin, mutta se tullaan palauttamaan "myöhemmin".

 

Lainsäätäjät heräävät

Battlefront kerää yhä kritiikkiä ja sitä on syytetty muun muassa siitä, että maksamalla rahaa on mahdollista saada parempia aseita moninpeliä varten. Tätä merkittävämpää on kuitenkin se, kuinka kohu on saanut myös viralliset tahot kiinnostumaan loot boxeista ja niiden eettisyydestä.

Olennainen kysymys tuntuu olevan, ovatko loot boxit uhkapelaamista? Tähän kysymykseen nappasi ensimmäiseksi kiinni Belgian pelivaliokunta, joka ilmoitti aloittaneensa tutkimukset selvittääkseen, voidaanko loot boxit määrittää uhkapelaamiseksi. Battlefrontin lisäksi valiokunta mainitsi myös Overwatchin, joka joutui jo keväällä ongelmiin Kiinan lainsäädännön kanssa.

Tällä viikolla asiaan saatiin kannanotto myös Yhdysvaltojen puolelta. Havaijin osavaltionedustaja Chris Lee kuvaili antamassaan lausunnossa Battlefrontin käytäntöjä "hyväksikäyttäviksi" ja peliä itseään "Star Wars -teemaiseksi online-kasinoksi, jonka tarkoituksena on houkutella lapsia käyttämään rahaa".

Lee kertoi myös, että Havaijilla on suunnitteilla uusi lainsäädäntö, joka kieltäisi tämän kaltaisten pelien myynnin alaikäisille. Myös muiden osavaltioiden päättäjät ovat Leen mukaan suunnittelemassa samankaltaisia lakiehdotuksia.

Jopa Suomen päättäjät aikovat nostaa kissan pöydälle asian suhteen. Ilta-Sanomien saamien tietojen mukaan kansanedustaja ja peliharrastaja Simo Elo (sin.) aikoo ottaa pelien sisäiset maksut puheeksi oikeusministeri Antti Häkkäsen (kok.) kanssa.

"Oikealla rahalla ostettavat lootboxit ovat tosiaan teknisesti rahapelejä, joilla on jo nyt [lainsäädännössä] 18-vuoden ikäraja", arvioi puolestaan kansanedustaja Jyrki Kasvi (vihr.).

 

Myös e-urheilu voi ottaa nokkiinsa

Mitään maailmaa mullistavia lainsäädäntöjä ei todennäköisesti nähdä ainakaan lyhyellä tähtäimellä. Jos pelinsisäisten maksujen rajoittamiseksi kuitenkin laaditaan ennen pitkään omia lakejaan, vaikuttavat ne osiltaan myös e-urheilulajien toimintaan.

Monet e-urheilulajit kuten League of Legends, Dota 2, Hearthstone ja Overwatch saavat suurimman osan tuloistaan mikromaksuista. Uudenlainen lainsäädäntö pakottaisi yhtiöt joko muuttamaan toimintatapojaan tai äärimmäisessä tapauksessa luopumaan niistä kokonaan.

Tällä hetkellä näyttää siltä, että kritiikki on keskitetty pääasiassa loot boxeihin. Muun kaltaiset mikromaksut saavat vielä hetken aikaa hengähtää helpotuksesta. Tulevaisuudessa loot boxien käyttö ei siis välttämättä ole tuottoisaa kuin nykyään, mikäli niitä sisältävien pelien mainostamista ja myymistä rajoitetaan etenkin alaikäisille.

Keskustelu mikromaksujen eettisyydestä on yhä käynnissä. Vielä jää avoimeksi, voiko niiden kieltämisellä olla positiivisia tai negatiivisia vaikutuksia e-urheiluskenen kannalta.

Kuvalähteet: BlizzardElectronic Arts, Chris Lee, League of Legends