Viikonloppuna käydään Global Loot Leaguen ensimmäisen kauden finaalit Romanian Bukarestissa, ja mukana kamppailussa nähdään tällä kertaa kolme suomalaista. Heistä yksi, Aki "Tryffeli" Minkkinen kertoi eurheilu.comille kattavasti mitä kaikkea valojen sammuttua tapahtuu ja miten turnauksia järjestetään.


Playerunknown's Battlegrounds poikkeaa muista LAN-peleistä yhdellä merkittävällä tavalla: jokaisessa ottelussa pelaajia on kymmenittäin. Tämä asettaa haasteita turnausjärjestäjille, pelaajille ja erityisesti turnauksen videoimisesta vastaaville. Aki "Tryffeli" Minkkinen pitää silti tähän mennessä käytyjen turnausten järjestelyitä onnistuneita, ja odotukset tulevan viikonlopun Global Loot Leaguen finaaleja kohtaan ovatkin korkealla.

Turnausjärjestelyt ulkomaille saattavat joskus olla pienille joukkueille haaste, mutta Minkkisen mukaan turnausjärjestäjät ovat tehneet senkin viime aikoina helpoksi. Liput, majoituspaikat ja aikataulut toimitaan hyvissä ajoissa pelaajille, mikä poistaa "säätämisen" taakan pois pelaajilta, ja itse pelaamiselle jää enemmän aikaa ja resursseja. Näin siis ESL järjestämässä IEM Oaklandissa, ja rima on nyt asetettu kaikkien turnausten kohdalla korkealle.

Miten järjestelyt onnistuvat kun 80 pelaajaa laitetaan samaan huoneeseen toisiaan vastaan? "Järjestäjät ovat tähän mennessä hoitaneet hommansa hyvin, ja loppujen lopuksi kun laittaa kuulokkeet päähän ja alkaa keskittymään itse peliin niin tilanne ei eroa juurikaan skrimeistä [järjestetyistä harjoitusotteluista]. Tuttu ja turvallinen tiimi mukana, ja pääasiallisesti samoja tyyppejä vastaan kuin harjoitellessa" toteaa Minkkinen.

PUBG Behind the scenes Tryffeli - Eurheilu

Kommunikaatio pelin kehittäjien kanssa

Pelaajien keskuudessa on useasti kuultu moitteita, että PUBG Corporationin viestintä pelaajakunnan kanssa on ollut heikohkoa, mutta mitä mieltä Minkkinen on asiasta? "Mielestäni kehittäjiä on parjattu liikaa. On ymmärrettävää että pelissä on vielä bugeja, mutta he yrittävät tosissaan korjata niitä. Meidän suuntaamme on oltu monta kertaa yhteydessä, ja melkein kaikilta joukkueilta on tiedusteltu tosissaan miten pelikokemusta ja eurheilu-aspektia voisi kehittää." Kertoo Minkkinen.

Onkin positiivista kuulla, että kehittäjät ovat alkaneet kuunnella juuri heitä jotka voivat antaa ehkä kattavimpia vastauksia pelistä. Minkkisen toiveena onkin, että ensimmäisenä kehittäjien korjauslistalla voisi olla luotien mekaniikka vedessä. Tällä hetkellä sukeltaminen suojaa pelaajaa ylhäältä ropisevalta luotisateelta, ja tätä käytetään jopa ammattipiireissä hyväksi.

"Mielestäni kehittäjiä on parjattu liikaa" - Aki "Tryffeli" Minkkinen

Viikonlopun GLL finaaleissa tullaan pelaamaan molempia karttoja, ja aprillipäivänä pelaajia kiusoiteltiinkin jo uuden Codename: Savagen peluuttamisella turnauksessa. Ehkä muutaman kuukauden päästä tämä voi olla jo totta. Minkkisen mukaan molempien karttojen peluuttaminen on "ihan ok", vaikka Miramar onkin kilpailulliseksi kartaksi hieman liian avoin ja Erangelia heikompi. "Miramarissa suojia on hiukan liian vähän verrattuna Erangeliin, ja ympyrän muutokset saattavat pakottaa pelaajia valitsemaan ei-niin-optimaalisia reittejä jotka johtavat aika usein kuolemiseen."

Viikonlopun turnausta voi seurata Global Loot Leaguen Twitch -kanavalta, ja Minkkisen terveiset lukijoille kuuluvatkin "Kaikki eurheilun lukijat sankoin joukoin kannustumaan suomalaisia voittoon, liput liehumaan Twitchin chatissa!"

Lähde: IEM Oakland Kansikuva: ESL Gaming