Turkulainen Mikael ”ociriz” Karkinen on pitkän linjan Counter-strike pelaaja. 25-vuotias nuori mies on ehtinyt uransa aikana koluta useampaakin eri peliä, mutta CS ja kaikki sen versiot ovat vieneet suurimman osan peleihin käytetyistä tunneista

-Muutamassa muussakin pelissä on käyny mutta kyllä toi cs on aina se joka on vienyt mukanaan. Joskus World of Warcraftia on tullut pelattua hyvällä tasolla ja Call of Dutya, mutta CS saa aina ne useimmat tunnit jatkuvasti. Ihan betasta asti. Se tuli alkujaan kaveriporukan kautta. Mut pikkuhiljaa sit eteenpäin ja eteenpäin

Ensimmäinen kosketus peliin tuli jo yhdeksän vuotiaana. Toisin kuin nykyään, ikärajat peleille olivat tuolloin lähinnä suosituksia. Myös tuon ajan pelin beta-versiot löytyvät kuulemma joltain cd-levyltä.

Vaikka ociriz on jo vuosia pelannut pelin viimeisintä versiota, eli Global Offensivea, löytyy mieheltä myös kilpailuhistoriaa pelin kahdesta aikaisemmasta versiosta.

-Meillä oli se yks porukka jolla me koitettiin vähän enemmän pärjätä, Impactin porukka sillon. Muutamilla laneilla käytiin, mutta ei mitään mainitsemisen arvoisia sijoituksia tullut. Top-5 sijoitukset olivat ehkä parhaimpia.

Vuonna 2004 Valve julkaisi päivitetyn version Counter-Strikesta, kun CS: Source ilmestyi. Uusi versio vanhasta klassikosta ei saanut vanhoilta pelaajilta kovin ruusuista vastaanottoa, eikä Karkinenkaan pelistä suuremmin innostunut.

- Jussi ”gstus” Perälän mukana kävin sourcea kokeilemassa silloin kun me toisiimme tutustuttiin joskus ammattikoulun aikaan. Source oli vielä ihan kilpailullinen peli sekin. Vaikka sourcessa kävinkin jossain ihan hyvässä jengissäkin. Mitä näitä lanisijoituksia silloin oli, ensimmäistä ja toista sijoitusta jossain lantrekeillakin. Jussin puheiden mukaan ainakin. Sitten se vaan kuitenkin jäi ja en mä päässy siinä samalle tasolle. Siirryin sitten takasin 1.6.

Mitä pidemmälle 2000-luvun ensimmäinen vuosikymmenen eteni, sitä enemmän cs-piirit olivat jakaantuneet kahden pelin kesken, tehden lopulta hallaa molempien pelien kilpailuille. Kun vielä promod –pelimoodia yritettiin tuoda sourceen, tehden siitä alkuperäisen pelin kaltaisen, oli CS:llä parhaimmillaan kolme aktiivista skeneä. Lopulta CS:n kilpapiirit pyörivät lähinnä Euroopassa, ja monet isot turnausjärjestäjät olivat jo pudottaneet klassikkoa turnauksistaan. Vuonna 2012 Valve kuitenkin julkaisi jälleen uuden version pelistä, kun CS:GO näki päivän valon.

-Kyllä se oli aluksi just se mikä kaikilla, eli se ennakkoluulo että yritetään taas uutta cs:ää. Mutta kaikki siirty vaan sinne ja oli se kyllä helvetin hyvä juttu, että se yhdisti nää skenet. Kyllä se on ollu iso haaste tässä hommassa.

Ociriz on lähes koko CS:GO-uransa aikana pelannut gstuksen kanssa samoissa joukkueissa, kun tryPANTSin monet eri versiot on nähnyt kaksikon pelailemassa keskenään niin menacessa, FR34KSHOW:ssa ja niin edelleen. Kuluvan vuoden alussa tuli kuitenkin askel toiseen suuntaan, kun silloinen Paranoia tarvitsi uutta pelaajaa.

-Niillä sattui olemaan muutama vaihtoehto, ja mä nyt satuin olemaan yks siitä listasta. Käytiin sitten vaan pelaamassa. Siinä kävi mua ennen yks ainakin kokeilemassa. Sit rupes synkkaamaan vaan porukana kanssa yhteen ja tuntu oikealta ratkaisulta. Tuntui, että he saa irti musta ja mä heistä ja näin oikeasti, että siellä on motivoitunutta sakkia. Ja yllättyi itsekin ekan pelin jälkeen jo, että aika pitkällä ne jätkät on siinä pelissä. Juuri kattelin jotain 2013/14 vuoden kuvia viikko-kaksi takaperin, että siellä Ville ”rEplan” Ijäs oli jonku cod-sekajoukkueen kanssa pelaamassa vanhaa freakshow:ta vastaan. Niin kyllä se taso on noussut siitä ehdottomasti. Tai ihan sairaasti, suoraan sanotusti.

Nykyinen SkitLite rakentuukin hyvin pitkälti neljän pelaajan rungolle, jossa ociriz on joukkueen uusin jäsen. Kolmella pelaajalla on hyvin vahva tausta Call of Duty –pelisarjasta, ja monesti eri peleistä tulleet pelaajat saattavat tuoda erilaisia juttuja mukanaan. Näkyykö tämä mitenkään joukkueen dynamiikassa?

-On hyvinkin erilainen joukkue, niin kuin pelin sisäisesti. Mutta kyllä sieltä kuitenkin niitä samanlaisia rooleja on.

Suomen CS-piireissä on koko sen olemassa olon ajan ollut leimallista, että joukkueita itsessään ei välttämättä oteta kovin vakavasti, tai niihin ei välttämättä panosteta kovin pitkäjänteisesti. Pelaajat monesti pitävät hauskaa ja osallistuvat turnauksiin aina eri porukan kanssa. Onko tämä SkitLitessa nykyään juurikaan erilaista?

-No, mä oon ehkä koittanu omalta osaltani viedä vähän eteenpäin tässä hommassa. Heille viedä sitä viestiä. Hiukan samoja piirteitä ehkä näkyy mutta... Ehkä me saadaan vielä hommasta kiinni.

Tässä vaiheessa haastattelua allekirjoittanut hieman yllättyi, sillä LanTrekeilla joukkue näytti kovin yhtenäiseltä ja määrätietoiselta.

-No sanotaan, että ennen laneja [Lantrek], me oltiin hyvin tiivis porukka, mikä ei paljoa lähtenyt sivuraiteille. Ehkä se on nyt vaan ollu se aiktaulutus tällä hetkellä kun, osa on töissä iltavuorossa niin kuin itsekkin välillä, ja sit kuin nämä kelit on tällaiset, niin se vie jonkun mennessään.

Samaan hengen vetoon ociriz toteaa, että ongelma on tuttu lähinnä viimeisen parin viikon ajalta, ja uskoo edelleen joukkueensa olevan vahva ja tiivis nippu. Töiden lisäksi liiketaloutta ammattikorkeakoulussa opiskeleva ociriz joutuu silti tekemään pitkää päivää

-Mulla on koulut ja työt, että välillä menee sillä tavalla, että lähden aamulla seiskalta ja tuun yheksältä töistä, jonka jälkeen pitää vielä hypätä puikkoihin.

Vectoramat tärkeä etappi

Lantrekit olivat joukkueen debyytti LAN-turnaus, joka päättyi lopulta turnauksen toiseen sijaan. Vielä Paranoian organisaation alla pelannut joukkue vaihtoi pian SkitLiten lipun alle. Mitään dramatiikkaa siirtoon ei liittynyt, sillä SkitLite tarjosi joukkueelle sellaisen paketin, mihin pelaajat olivat enemmän kuin tyytyväisiä.

Ensiesiintyminen uusissa pelipaidoissa tapahtuu kuluvan viikon perjantaina Vectoramoilla. Tämän vuoden turnaus on ehkäpä se laadukkain tähänastisista kotimaisista turnauksista, sillä paikalle saapuvat kaikki suomen kärkijoukkueet.

-Kovia joukkueita, täytyy sanoa. Jos tuolla sijottuu kunnolla, niin sitten suunnitelmat kyllä varmaan muuttuu koulun ja/tai töiden suhteen.

Eli kyseessä on eräänlainen merkkipaalu teidän joukkueelle?

-Joo. Tai ainakin henkilökohtaisella tasolla. Ollaan me tiimitasollakin siitä jokseenkin puhuttu, mutta en tiedä kuinka paljon muut on valmiita luopumaan. Tietenkin riippuu organisaatiostakin, että miten he pystyy tukemaan ja näin. Varmasti joka suuntaan merkittävä turnaus.

Alkuperäiseen joukkuelistaan tuli myös muutoksia, kun suomen kärkijoukkue ENCE eSports saapuu kuin saapuukin turnaukseen, joka nostaa turnauksen merkittävyyttä. Tämä ei silti suoraan vaikuta joukkueen motivaatioon treenata.

-Kyllä mä väitän, että meillä on motivaatio treenata kokoajan muutenkin. Kyllä se hdottomasti kyllä mielenkiintosemmaksi sen turnauksen tekee. Tietty pettymyksen mahdollisuuskin on suurempi, mutta kun panokset on kovat, niin sillon on voittomahdollisuuskin suurempi.

ENCEn lisäksi turnauksessa nähdään myös LanTrekeilla nimeä tehneet uudet suomalaiset joukkueet, kuten Findictus, Bra Fiffe! sekä 5CORE.Red. Taso turnauksella onkin suomen mittakaavassa jopa poikkeuksellinen, vaikka harva joukkueista on vielä kansainvälistä menestystä niittänyt.

Selkeä näkemys Karkisella on kuitenkin turnauksen ja suomen kärkijoukkueista, joihin ociriz SkitLiten itsekkin lukee. ENCE sekä RCTIC ovat vielä edellä, mutta SkitLite on kolmantena.

-Ollaan me Top3 tai top4. En mä oikein tiedä, nelonen on vähän sellanen häilyvä, että kuka se vois olla. Siinä on monta potentiaalista, mutta kukaan ei oo vielä mun mielestä päässyt meidän rinnalle. Ainakaan vielä.

Joukkue pelasi Lantrekeilla vakuuttavasti, häviten lopulta ensimmäiset karttansa vasta turnauksen finaalissa. Se on ollut hyvä tulos minkä päälle rakentaa tulevaa varten, ja joukkue onkin kehittynyt viimeisen kuukauden aikana, vaikka ikinä ei voi tietenkään olla täysin tyytyväinen.

-Monta kasvun paikkaa on vielä. Kyllä omasta mielestäni oon antanu aika hyvin vinkkejä, ja toisaalta sieltä on tullu ihan erilaista oppia heiltä kun on pitkään samassa porukassa pelanneet.

Vectoramat ovat joukkueelle tärkeä etappi, mutta kesä on pitkä ja joukkue havittelee turnauspaikkoja myös muualta.

-Koitetaan tuonne norjaan päästä. Hävittiin viimeksi vähän nihkeästi karsinnoissa Menacelle. Sitä ollaan vähän sumplittu, että mikä siinä meni pieleen. Mutta se on yks turnaus mihin me tähdätään. Ja koitetaan päästä CEVO premieriin. Ja suomessa on eSM-sarja. Feliin me ei osallistuta.

Minkä takia?

-Tutkittiin niitä aikatauluja, ja niinku sanottu, niin kun on työssäkäyviä ihmisiä, niin ei vain sovi aikatauluihin kaikki liigat samaan aikaan. Eli ihan yhteinen päätös.

Turnauksia tosiaan tulee aivan jatkuvalla syötöllä eetteriin, major-turnauksista aina pieniin päivän kestoisiin cup-turnauksiin. Kuinka helppoa on esimerkiksi SkitLiten kaltaiselle joukkueelle selvitä vähänkään isompiin LAN-turnauksiin?

-Ei se liian helppoa ole, mutta siellä on niin monta kovaa, sanotaanko tier 2-4 joukkuetta tällä hetkellä, jos mietitään kansainvälisiä joukkueita. Että ei sen pidäkään olla helppoa, että kyllä sun pitää jotenkin erottua niistä. Kyllä siinä täytyy voittaa joku vähän huonomman laatunen turnaus selkeästi, antaa piiskaa oikein kunnolla että ansaitsee inviten, että ei siinä muuten oo mitään järkeä.

Myös SkitLite on menestynyt erilaisissa online-turnauksissa. Muun muassa King of the Nordic on näistä yksi, joka tarjoaa näkyvyyttä pohjoismaisille, hieman tuntemattomammille joukkueille. Minkälainen merkitys näillä on teille?

-Kyllähän ne on sellasia pieniä koettelemuksia aina. Mutta kyllä mä väitän että se näkyvyys mitä esim KON tarjoaa niin on aika kovassa huudossa. Mutta en tiedä onko se sitten pidemmällä juoksulla taas, että viekö se eteenpäin kuitenkaan. Kyllä siellä pitää aika hyvin toistuvasti pärjätä, että sieltä jotain inviteä jonnekki sais.

Uusi karttajako

Toukokuussa Valve julkaisi pienen päivityksen peliin, lisäten muun muassa fade to black –ominaisuuden peliin. Aikaisemmin kuluvan vuoden aikana nähtiin kuitenkin isompi vaikutus nimenomaan pelin kilpailulliseen puoleen, kun uusittu Nuke teki paluun Infernon kustannuksella. Ociriz suhtautuu ehkä hieman ristiriitaisin tuntein muutokseen.

-Kyllä mä avoimin fiiliksin sen Nuken ottaisin sinne pooliin, mutta siinä on niin monta tekijää. Se vetää koko kartta veto-systeemin uusiksi, ja sitten pitää miettiä että mitä muut on treenannu ja mitä itse treenaa. Vähän se pistää tässä pakan sekaisin. Ja kyllä me tykättiin Infernosta joukkueena. Se oli ihan ok kartta meille ainakin. Rajallinen aika tässä ollut, ja vähän sääli että lähti sellainen kartta pois, mihin on jonkin verran kuitenkin aikaa laitettu. Mutta lähetään menemään Valven mukana kun ei tässä oo vaihtoehtoja.

Myös uusi versio vanhasta klassikkokartasta ei ole ottanut tuulta allensa kilpapuolella.

-No kyllähän se nyt kertoo jotain, että onko sitä nyt yhessä virallisessa pelissä pelattu. Se on vaan ilkeä, että vaikuttaa niin paljon bannaamiseen. Mä en oo esimerkiksi henkilökohtaisesti käynyt kertaakaan pelaamassa jos nyt suoraan sanotaan

Ociriz myös sanoo joukkueen antavan mahdollisuuden uudelle kartalle, vaikka vielä se ei olekaan pelaajia vakuuttanut. Hän on myös vakuuttunut, että kartta tullaan näkemään lähitulevaisuudessa useammin peleissä.

-Ei valve ole kertaakaan tehnyt niin, että ne laittaisi jonkun mapin mappipooliin, ja ottaisi sen yleisön pyynnöstä pois yhtäkkiä. Että olisi se aikamoinen yllätys jos ei kukaan sitä alkaisi pelaamaan. Luulen että sille kasvua löyty.

Aina aika ajoin nähdään keskusteluja, joissa osa pelaajista ja faneista toivoisi karttojen vaihtuvan useammin, sillä samojen karttojen katsominen käy pitkässä juoksussa tylsäksi. Samaan aikaan toiset vaativat samojen karttojen pitämistä ja jopa pienentävän valikoimaa, vedoten pelin tason nousuun. Kuuluuko ociriz kumpaankaan leiriin?

-Ehdottomasti tiimiä ajatellen sais pysyä samat. Se tuo niin paljon etulyöntiasemaa siihen mappool käytäntöön. Jos joukkue joka on treenannut pidempään ja löytyy se tatsi johonkin mappiin jo, ja sinne heitetään uusi kartta, niin niillä on niin paljon enemmän aikaa käyttää siihen. Mutta kyllä mä haluisin silti millit ja nämä kentille.

-Nyt kun käytetään aikaa tähän peliin, niin kyllä jokaiselle kartalle pitää antaa aikaa, kun vaan saadaan stabiili joukkue tästä, On noilla kuitenkin sama porukka ollu jo niin pitkään, että pohjat löytyy jo joka karttaan. Neljä pelaajaa ollu kimpassa jo yli vuoden. Mutta pikkuhiljaa ehkä itsekin haluaisi sinne muutoksia karttoihin.

Ammattilaisuudesta ja valmentamisesta

Karkisen omat tavoitteet pelin suhteen ovat selvä. Ammattilaisuus pelin parissa kiinnostaa ja on ihan selkeä tavoite miehen mielessä.

-Eihän tässä piirissä muuten niin kauaa olis pyöritty jos ei tää mielenkiintoista olis. Kyllä se raha on tällä hetkellä vaan semmoinen, mikä muuttaa paljon asioita jos tukea tulee täältä pelin puolelta. Kyllä silloin varmasti löytyy aikaa erilailla tähän peliin. Oli se sitten missä muodossa tahansa, kunhan se semmosta mitä haluaa tehdä.

Valmentaminen on nostanut päätään viimeisen parin vuoden aikana. Monet vanhat pelaajat ovat siirtyneet penkin toiselle puolelle, ja jokaisella huippujoukkueelta löytyy oma käskijänsä, vaikka valmentajan rooli vähän vaihteleekin joukkueesta toiseen. Suomalaisilla tiimeillä ei valmentajia juuri löydy, satunnaisia turnauksia lukuun ottamatta. Myös SkitLite treenaa ja pelaa tällä hetkellä viiden pelaajan voimin. Karkisella on oma arvauksensa valmentajien puutteesta.

-Kyllä sellaisen persoonan löytäminen on vaikeaa, ja se että jos ei ne saa itsekkään kauheeta tiliä, niin aika vaikea on löytää sellaista tyyppiä joka istuu heidän kanssaan tutkimassa että mikä on väärin. Luulen, että se kun se [valmentaminen] ei ole niin yleistä viel. Ei ole ketään, kuka olisi palkallisena sellaisessa hommassa, niin ei oo ketään joka tavoittelisikaan sellaista palkallista hommaa edes ilmaiseksi. Eli potentiaaliset valmentajat kuitenkin haluaisi varmasti itse pelata siinä penkissä. Jokainen haluaa varmaan kehittää itseään paremmaksi pelaajaksi ennemmin kuin koutsiksi.

Karkisen mukaan valmentajasta on ehdottomasti hyötyä joukkueelle kuin joukkueelle. Myös SkitLitelle olisi apua valmentajasta.

-No juuri silloin kun ENCE käynnistettiin uudestaan, niin silloin jo näki sen, että Tomi ”lurppis” Kovanen näki enemmän, kuin ne pelaajat. Se oli joku virallinen peli jonka ne striimasivat, niin kyllä se oli ihan eri luokkaa se pelinäkemys siinä koutsin paikassa. Tietty sitten demolta pystyy jälkikäteen vähän kattomaan ja se auttaa sitä, että puidaan sitten viidellä, mutta se on niin paljon helpompi yksilön poimia niitä virheitä. Viiden tyypin käyttämä tunti onkin yhtäkkiä se viisi tuntia jonka jokainen kuluttaa siihen.

-Se että saa ne yksi-kaksi juttua mitä lähetään kehittämään seuraavaan kertaan, niin se riittää seuraavaan kymmeneen treenipeliin mun mielestä. On monta aihetta käyny meilläkin pöydällä että mitä haluttaisiin koutsin katsovan. Varmasti jos otettais yks asia pöydälle vaan ja sais tilastoja joiden kautta voi lähteä asioita miettimään.

Isoin apu joukkueelle olisi nimenomaan pelillisten asioiden käsittelyn nopeuttaminen.

-Kaikkea tilastojen seuraamista, miten kaikki hommat toimii. Miten esimerkiksi haut toimii prosentuaalisesti, tilastolliset taktiikan toimivuudet. Tämmöiset asiat olisi mun mielestä erittän mielenkiintoisia asioita, joita haluaisin tuoda meidän peliin lisää. Se [valmentaja] näkee paljon laajemmin sen pelin, mitä itse pelatessa, että missä ne virheet mahdollisesti tapahtuu. Eihän siihen aina tietysti mitään yhtä selitystä ole. Mutta sellaiset ainakin mitä saisi lisää siihen, mitä ei välttämättä pysty yksin serverillä pyöriessä kukaan näkemään.

Loppuun ociriz lähettää vielä tuttuun tapaan terveiset

-Kiitoksia SkitLiten organisaatiolle ja tiimille. Terveiset tovereille!

Muista myös seurata miestä twitterissä, @ocirizGO !