Viime viikonloppuna loppuunsaatu Playerunknown's Battlegrounds Global Invitational oli monelle iso kysymysmerkki ennen itse turnajaisia. Voisiko suurimmat pelaajamääränsä jo nähnyt peli saada uutta eloa suurista kisoista, ja miten jättimäisen turnauksen järjestäminen onnistuisi? 

Perinteiset onnistumisen mittarit


Jos katsoo puhtaasti numeroita, niin ei jää hetkeksikään epäselvyyttä siitä, onnistuiko turnaus tavoitteissaan. Turnaus sai  parhaimmillaan häkellyttävät 60 miljoonaa katsojaa. Näin suurta katsojamäärää ei kukaan varmasti osannut odottaa, vaikka tiedettiinkin että peli on Aasiassa todella suosittu. Todettakoon, että näistä 60 miljoonasta katsojasta yli 99% tuli Kiinasta. Monet epäilivätkin jo lukujen olevan yläkanttiin arvioidut, mutta kyseistä spekulointia on aina kiinalaisten katsojalukujen suhteen.

Tapahtuman katsojalukuihin saattoi myös vaikuttaa se, että striimeissä pystyi veikkaamaan seuraavan ottelun voittajaa, ja oikein arvanneet saivat itselleen itse peliin kosmeettista sisältöä. Tästä ehdottomasti plussaa PUBG Corporationille, sillä oli mukava päästä arvuuttelemaan otteluiden voittajia sen luodessa lisää jännitystä seuraamiseen.

Itse paikan päällä Mercedez-Benz -areenalla Berliinissä tapahtuma oli loppuunmyyty. Katsomoissa ei vielä turnauksen alussa ollut ruuhkaa, mutta viikonloppua lähestyttäessä yleisö alkoi vetäytyä paikalle ja penkit saatiin tupaten täyteen. Kuuleman perusteella järjestelyt toimivat Berliinissä moitteetta. Yleisö pääsi tapaamaan suurinta osaa perjantain striimaajatähdistä hyväntekeväisyysturnauksen mainingeissa, sekä itse pelinkehittäjiä tapahtuman avoimissa tilaisuuksissa.

 

Pelit & pelaajat


Step into analysis mode. Kaksi voittajaa Aasiasta: toinen ennakkosuosikki ja toinen täysin puskista tullut yllätysvoittaja.

TPP-turnauksesta odotettiin aasialaisten joukkueiden rellestystannerta, TPP-moodi kun on paikallisille joukkueille huomattavasti tutumpi. Eurooppalainen Welcome to South George -joukkue kommentoi TPP-turnauksen päätyttyä treenanneensa TPP-moodia yhden pelin verran, kun taas aasialaiset pelaavat kyseistä moodia päätoimisesti. Silti WTSG tuli turnauksen kolmanneksi.

TPP-turnajaiset voitti eteläkorealainen GenG Gold, joka pelasi muutaman todella hyvän pelin, ja esitteli muutenkin tasavahvaa suorittamista ottelusta toiseen. Hopealle tuli Team Liquid ja pronssia nappasi WTSG.

Viikonlopun Crème de la Crème oli kuitenkin FPP-turnaus, johon vastavuoroisesti odotettiin eurooppalaisten joukkueiden absoluuttista dominanssia. Toisin kuitenkin kävi. Heti ensimmäisestä ottelusta lähtien oli selvää, että uutena kukkona tunkiolla oli Oh My God (OMG) – Kiinan yllättäjät. Ennen turnausta Kiinan voitolle oli asetettu parhaimmillaan kerroin 14.5, kun eurooppalaiset lähtivät ennakkosuosikkien 3.2-kertoimen asemasta liikkeelle. Kukaan ei osannut aavistaa, miten turnaus tulisi päättymään.

OMG voitti ensimmäisen päivän otteluista kolme ja nappasi vielä yhdestä matsista hopeasijan. Tällaista dominanssia ei ole ennen tätä nähty Playerunknown's Battlegroundsin kilpapelaamisen historiassa. Muut joukkueet jäivät täysin OMG:n jalkoihin.

Toisena kisapäivänä OMG ei päässyt enää retuuttamaan muita joukkueita niin pahasti, mutta yli tuhannen pisteen etumatka toisena olevaan joukkueeseen oli musertava. Jos yksikään joukkue aikoisi vielä voittaa kiinalaiset, tulisi OMG:n epäonnistua täysin melkein kaikissa lopuissa otteluista ja kultaa havittelevan joukkueen voittaa melkein jokaisen ottelun. Ja näin melkein kävikin.

Team Liquid alkoi ottaa turnausta haltuunsa ottelu ottelulta, ja viimeiseen taistoon lähdettäessä oli teoreettinen mahdollisuus, että Liquid kampeaisi OMG:n pois ykkössijalta. Liquidissa pelaava Samu "Sambty" Kauppinen ja muut joukkueen pelaajat pääsivät lopulta vain noin 200 pisteen päähän ensimmäisestä sijasta. Liquid voitti viimeisen erän, mutta sekään ei riittänyt pistevoittoon. Hopea ei olekaan häpeä, sillä Liquidin herrat lopettivat turnauksensa $320 000 rikkaampina.

Kiitos pelaajille mitä viihdyttävimmästä turnauksesta!

 

Oliko peli valmis kilpapelaamiseen?

Missä vaiheessa peli on valmis suuriin turnauksiin ja kilpailulliseen pelaamiseen miljoonien dollarien palkintorahoista? PUBG Corporation on joutunut painiskelemaan kysymyksen kanssa jo jonkin aikaa, ja oli yllättävää kuulla itse Brendan "playerunknown" Greenen suusta juuri pelin isoimman turnauksen kynnyksellä että "peli ei ole vielä valmis kilpapelaamiseen."

Jo jonkin aikaa on spekuloitu, ettei pelin luoja Brendan Greene olisi enää puikoissa oman luomuksensa kehittämisessä. Eteläkorealainen PUBG Corporation on monen mielessä ottanut rautaisen otteen pelin kehittämisestä ja jättänyt Greenen ainakin osittain ulkopuolelle. Ehkä Greene näiden kommenttien välityksellä uhmaa omalla tavallaan PUBG Corpin rautaista otetta? Koko asiasta voisi kirjoittaa syvällisemmänkin artikkelin.

Suomiselostus

Mutta jätetään narinat sikseen. Koko turnaus oli todella viihdyttävää katsottavaa, ja mikäli Twitch-chatin kommentit pitävät paikkansa, Eurheilu.comin selostajat "Tryffeli" Minkkinen, Anssi “Andypyro" Huovinen, Arttu ”Olvari” Hämäläinen,  Teemu "wabbit" Hiilinen ja Saku ”SKUIJKE” Sajakoski onnistuivat tekemään kokemuksesta vielä himpun verran paremman.

Ensimmäistä kertaa suomeksi selostettu PUBG tuntui allekirjoittaneen mielestä todella mielekkäältä seurata. Laji ei todellakaan ole helpoin mahdollinen selostettava, mutta jokainen studiossa olleista onnistu valaisemaan katsojille mitä ja ketä seurata, mitä seuraavaksi mahdollisesti tapahtuu ja tuomaan vielä huumoria mukaan selostukseen. Jopa Twitch-chatti saatiin aktivoitua, kun seuraajille tarjoutui mahdollisuus päättää studion illan ruokalistaa. #HermeettinenMätimousseAvokadoPizza

Yhteenvetona kisojen voidaan todeta onnistuneen todella erinomaisesti. Pelaajat, järjestäjät ja katsojat saivat varmasti enemmän kuin osasivat odottaakaan. Toivottavasti PUBG:in kilpapelaamisen taso tulisi pysymään vähintään PGI:n asettamalla tasolla, sekä kehittymään jatkossakin.

Lähteet: Twingalaxies, PUBG Twitter, pcgamesn, Liquidpedia Kansikuva: PUBG Twitter