Maailman pitkäikäisin ja suurin taistelupeliturnaus EVO palaa taas ensi kesänä. Sitä ennen saadaan kuitenkin nauttia sen tytärturnaus EVO Japanista, joka pidetään nimensä mukaisesti nousevan auringon maan Tokiossa tänä viikonloppuna. Turnaus alkaa tänä yönä ja päättyy sunnuntaina.

Turnauksen pääkilpalajit ovat:

  • Tekken 7
  • Guilty Gear Xrd REV 2
  • The King of Fighters XIV
  • BlazBlue: Central Fiction
  • Street Fighter V
  • Super Smash Bros. for Wii U
  • ARMS

Vaikka kyseessä onkin EVOn ensimmäinen japanilaisturnaus, luvassa on takuulla menestyksekäs ja viihdyttävä viikonloppu. Turnausten osallistujamäärät ovat jopa viime vuoden EVOn tasolla, joten kilpailu mitalisijoista tulee varmasti olemaan kovaa.

Mukana kilpailemassa on myös suomalaispelaajia, joista eUrheilu.com haastatteli Eetu "Kinkuli" Vilhusta, Antti-Oskari "Andy-O" Pakarista ja Eero "Satsu" Anttilaista.

 

Eetu "Kinkuli" Vilhunen (Blazblue: Central Fiction): "Tämähän on vähän kuin kamppailulaji"


Vilhunen kertoo aloittaneensa taistelupelien kilpapelaamisen melkein vuosikymmen sitten, "armon vuonna" 2008", jolloin Blazbluen ensimmäinen versio julkaistiin. Vaikka monia muitakin sarjoja on tullut kokeiltua, mikään muu ei ole jaksanut innostaa Blazbluen tavalla.

"Visuaalinen ilme sai kiinnostumaan, mutta ehkä se vakavuus tuli siitä, että oli hauska pelata ja tutustui mukaviin ihmisiin siinä samalla. Tuli siinä sitten itselle mieleen, että tämähän on vähän kuin kamppailulaji; yksi vastaan yksi, henkilö vastaan henkilö. Siinä päästään mindgameihin ja henkilökohtainen kanssakäyminen tulee mukaan", Vilhunen selittää

Myös skenen yhteisöllisyys on ollut Vilhuselle tärkeää. Hän on toiminut osana pelin harrastustoimintaa Jyväskylässä ja muistelee, kuinka pieniä piirit vielä silloin olivat, ja kuinka paljon ne ovat kasvaneet.

"Silloin oli ehkä, olisiko 10 henkilöä just ja just, joista 5-6 olivat aktiivisia."

Alkuaikojen rennompien paikallisturnausten jälkeen Vilhunen on ottanut osaa vakavampiin turnauksiin Suomessa, Englannissa, Yhdysvalloissa ja Japanissa. Vuonna 2014 hän sijoittui EVOn 42:n parhaan joukkoon.

Vilhusen mukaan Blazbluen erottaa muista taistelupeleistä hahmojen laajat liikkumismahdollisuudet, pelin aggressiivisuus ja kärsivällisyyden palkitseminen. Vilhunen mainitsee omiksi bravuureikseen kolme hahmoa: nykyään Azraelin ja sitä ennen Tagerin sekä Bangin. Häntä kiinnostavat erityisesti "lihaskaappimaiset" hahmot, jotka kykenevät ottamaan paljon osumaa ja aiheuttamaan kunnolla vahinkoa, mutta jotka eivät vastikään liiku kovinkaan vikkelään.

"Sillä (Azraelilla) on vahvat liikkeet ja se kontrolloi ympärillään olevaa tilaa hyvin helposti. Se on semmoinen asia josta itse tykkään."

 

Antti-Oskari "Andy-O" Pakarinen (Tekken 7): "Istun sen toisen viikon melkein kokonaan pelihallissa pelaamassa"


Pakariselle Tekken on ollut aina se peli, jota hän on pelannut kilpatasolla. Vaikka Playstationin legendaarinen Tekken 3 (julkaistu 1998) olikin Pakarisen ensimmäinen kosketus pelisarjaan, ei hän alkanut pelaamaan kilpailullisesti kuin vasta Tekken 5:n aikoihin (julkaistu 2005).

Pakarinen on "kolunnut läpi" kaikki Suomen turnaukset ja pelannut myös Englannissa. Tämän vuoden eSM-kilpailuissa hän sijoittautui kolmanneksi.

Tekkenin erottaa Pakarisen mukaan muista taistelupeleistä sen kolmiulotteisuus: useista muista peleistä poiketen hahmojen liikkuminen ja väistöt tapahtuvat kolmiulotteisesti. "Kutsutaan footsieiksi", Pakarinen selittää.

Tekken 7:ssä Pakarisen lempihahmoiksi ovat muodostuneet Devil Jin ja Dragunov.

"Devil Jin on tosi tekninen ja vaikea hahmo, mutta se on tosi vahva jos pystyt tekemään niitä vaikeita asioita ja onnistut niissä. Kääntöpuolena on, että jos on huono päivä, niin se ei välttämättä olekaan niin hyvä hahmo. Dragunov on taas vastakohtana ympäripyöreä, hyvä hahmo. Olen ottanut sen sitten kakkoshahmoksi siltä varalta jos ei oikein (Devil Jinillä) kulje."

Kun päästään puhumaan syvemmin pelin ominaisuuksista, tulee selväksi, että se on aivan omanlainen kokemuksensa kilpapelaajan näkökulmasta katsottuna.

"Puhutaan 'frameista', eli peli pyörii 60 framea (kuvaa) sekunnissa. Kun teet jonkun liikkeen, täytyy tietää liikkeen ominaisuudet, eli kuinka monta framea liikkeen animaatio kestää ennen kuin se "tulee ulos", ja kuinka monta framea vastustaja toipuu liikkeen torjuttuaan."

Pakarinen matkusti Japaniin jo hyvissä ajoin ennen turnausta ehtiäkseen treenata paikallisissa pelihalleissa. "Istun sen toisen viikon melkein kokonaan pelihallissa pelaamassa, kun siellä on niin paljon hyviä pelaajia. Tulee semmonen bootcampi tavallaan siihen eteen."

 

Eero "Satsu" Anttilainen (Guilty Gear Xrd REV 2 ja Street Fighter 5): "Mielestäni Suomi on Guilty Gearissa Euroopan top maita"


Kahteen eri turnaukseen osallistuva Anttilainen muistelee oman kilpapeliuransa alkua ja siihen liittynyttä "pimeää aikaa".

"Kunnolla aloitin vasta vuonna 2007 löytäessäni japanilaisen indie-tappelupelin Touhou7.5: Immaterial and Missing Powerin. Ison ero teki nettipelituki. Kyseessä oli ns. tappelupelien pimeä aika; Street Fighter 2:n, Vampire Saviorin ja Tekken 2:n kulta-aika oli jo ohi. Pelaajien määrä oli laskenut todella paljon, mutta nettipeliominaisuus oli vielä hyvin harvinainen taistelupeleissä."

Guilty Gearissa Anttilaista viehättää pelin laajat hyökkäys- ja puolustusmahdollisuudet. "Erityinen kunnioituksen tunne herää joka kerta vastustajaa kohti, kun teen hankalahkon ja harvinaisen hyökkäyspatternin, ja tämä onnistuu puolustamaan tekniikalla, joka vaatii paljon harjoittelua ja ymmärtämistä."

Anttilaisen päähahmona on tällä hetkellä Chipp, joka palkitsee onnistumisia ja on samalla pelin anteeksiantamattomin hahmo. Hahmoon tarvittavaa taitoa kuvaa hyvin Anttilaisen kuvaus siitä, kuinka "erä yleensä päättyy jo ensimmäisestä virheestä, joten hahmoa pitää pelata erittäin skarppina". Chippin lisäksi Anttilainen mainitsee toiseksi lempihahmokseen Ky Kisken.

Vaikka EVO Japan onkin Anttilaisen ensimmäinen suuren luokan turnaus, ovat kansainväliset turnaukset ja etenkin Japanin turnaukset hänelle muuten tuttuja.

"Olen matkustellut ja välillä myös asunut Japanissa viimeisen 10 vuoden aikana noin 2.5 vuotta. Siellä olen osallistunut eri pelien paikallisiin turnauksiin, ja joitakin kertoja päässyt top3:een. Yleinen taso on paljon korkeampaa Japanissa kuin Suomessa, joten pärjääminen isommissa turnauksissa on erittäin hankalaa."

Suomi ei ole pahemmin menestynyt ainakaan suurimmissa taistelupeliturnauksissa, mutta Anttilaisen mukaan maasta ja koko Euroopan alueelta löytyy potentiaalia haastamaan hallitsevat mestarit. Aivan heti se ei kuitenkaan välttämättä tule tapahtumaan, sillä Japani on suurten, jatkuvasti toisiaan vastaan taistelevien yhteisöjen kehityksessä yli 10 vuotta edellä.

"Mielestäni Suomi on Guilty Gearissa Euroopan top maita, mutta pelaajat ovat hieman laiskasti matkustaneet Euroopan tapahtumiin. Tällä hetkellä taso on sellainen, että useampi suomalainen voi mielestäni pienellä mahdollisuudella tiputtaa kenet tahansa turnauksesta. Mahdollisuudet siihen, että se tapahtuu useamman kerran peräkkäin, ovat kuitenkin niin pienet, että en usko suomalaisia löytyvän top64:stä."

 

Turnauksen lähetysaikataulu

Turnauksen otteluita voi seurata suorana Twitchin kautta. Lajien lähetyskanavat ja aikataulut vaihtelevat, mutta otteluita pelataan pääosin 02:00-14:00 ja 01:00-14:00 välillä. Turnauksen huipentavat finaalipelit pelataan tietenkin sunnuntaina.

Tarkat lähetyskanavat ja otteluaikataulu ovat seuraavat (ajat seitsemän tuntia Suomen aikaa edellä):

Kuva: EVO Japan

Lähteet: EVO JAPAN Kuvalähteet:EVO Japan, Playstation, Playstation, Guilty Gear