Maailman suurin taistelupelitapahtuma EVO pidettiin viime viikonloppuna Yhdysvaltojen Las Vegasissa. Paikalla oli jälleen kerran maailman virtuaalitaistelijoiden kerma, jotka ottivat toisistaan mittaa, silmissään maine ja kunnia.

Tämän vuoden päävetonaulaksi nousi klassikkoanime Dragon Ball Z:hen perustuva Dragon Ball FighterZ. Peli vaikutti jo ennen tapahtuman alkua osallistujamäärällä, joka jätti kaikki muut turnaukset varjoonsa; budokan tielle oli lähtenyt yli 2500 pelaajaa. Itse turnauskaan ei jäänyt pettymykseksi, sillä se nosti pelin Twitchin katsojalistojen huipulle, yli tilastoja dominoineen Fortniten.

Toki tunnelma oli paikan päälläkin aivan katossa.

Tapahtuman muita turnauslajeja olivat Tekken 7, Street Fighter V: Arcade Edition, Super Smash Bros. Wii U, Super Smash Bros. Melee, BlazBlue: Cross Tag Battle, Guilty Gear Xrd REV2 ja Injustice 2.

Suomalaisia oli tietojemme mukaan kisaamassa kaksi. Miikka "Mithrak" Ketonen sijoittui Dragon Ball FighterZ:issa ja BlazBlue: Cross Tag Battlessa jaetuille 129. ja 417. sijoille. Parhaimman suomalaissuorituksen veti kuitenkin 32-vuotias Ville "Levingy" Miekk-oja, joka kipusi Nintendon hahmoja vastakkain asettelevassa Super Smash Brosh. Meleessä jaetulle 33. sijalle. Myös Melee oli tänä vuonna varsinainen yleisösuosikki, eikä veteraanipeli näytä hiipumisen merkkejä yli vuosikymmenen taipaleenkaan jälkeen.

Suoritus ei ollut mitenkään ennalta-arvaamaton, sillä Miekk-oja on rankattu Euroopan 31. parhaimmaksi pelaajaksi. Otimme häneen yhteyttä ja kyselimme kuulumisia paikan päältä Las Vegasista.

 

 

Mikä on oma pelaamis- taistelupeli- ja Smash-taustasi?

Videopelejä on tullut pelattua ihan pienestä lapsesta saakka, taistelupelejä samoin. Smash-pelisarjaa olen ensimmäisen kerran pelannut 2000-luvun paikkeilla. Kyseessä oli sarjan ensimmäinen osa: Super Smash Bros. Nintendo 64 -konsolille. Sarjan toinen osa (Melee) kolahti itsellä eniten, ja sitä onkin sitten tullut pelattua enemmän tai vähemmän pelin julkaisusta (2002) lähtien. Kilpailullisesti Meleetä olen pelannut noin 6 vuotta.

 

Millainen kokemus Evo on ollut? Olitko ensi kertaa mukana tapahtumassa? Miten pelaaminen, vastustajat yms. vertaavat kotimaisiin turnauksiin?

EVO oli kokonaisuudessaan hieno ja mielenkiintoinen kokemus. Oli mukava päästä ottamaan mittaa maailman huippupelaajista ja tapaamaan uusia lajin kilpapelaajia ja -harrastajia.

Olin ensimmäistä kertaa mukana tapahtumassa. Turnaus oli pelaajamäärältään (1353 pelaajaa) isoin, jossa olen koskaan aikaisemmin ollut. Euroopassa turnauksia on ollut vähemmän, ja niistä isoimmat ovat olleet ehkä siinä 500 osallistujan paikkeilla. Suomessa isoimmat turnaukset ovat tainneet olla lähellä 100 pelaajaa. Amerikan turnauksissa on mukana eniten maailman huippupelaajia, ja ne ovatkin käytännössä maailman kovatasoisimpia turnauksia.

Arvioisin, että Suomessa on tällä hetkellä kourallinen pelaajia, jotka pystyvät haastamaan maailman top100 -listan pelaajia, mutta aivan kärkipelaajien haastaminen vaatii lisää kehittymistä. Uusia pelaajia ja lahjakkuuksia tulee koko ajan lisää, mikä on lupaavaa menestyksen kannalta.

 

Melee oli tänä vuonna kova vetonaula EVOssa. Mikä on lajin tila Suomessa ja Euroopassa, miten harrastus, turnaustoiminta ja treenaaminen käytännössä tapahtuu?

Tähän oikeastaan vastasinkin jo suurimmalta osin tuossa edellä, mutta vastaan vielä tuohon loppuosaan.

Harrastus ja turnaustoiminta on ollut Suomessa ja Euroopassa pitkälti ruohonjuuritason toimintaa. Eli pelaajat/peliyhteisön jäsenet järjestävät turnaukset kokonaan itse: Hankkivat tilat, suunnittelevat aikataulut, logistiikan, huolehtivat turnauksen etenemisestä, keräävät turnaukseen ilmoittautuneet (yleensä käyttämällä suosittua smash.gg sivustoa) ja huolehtivat turnauksen osallistumismaksujen keruusta sekä palkintojen maksamisesta, unohtamatta loppusiivousta...

Nuorisotalot ja pelikeskukset ovat tukeneet Smashin pelaajia antamalla tiloja ja laitteita käyttöön turnausten ja pelimiittien järjestämiseen. Näistä esimerkkinä pelikeskus Score.

Oma treenaamiseni koostuu karkeasti kolmesta osasta:

  1. Tekniikkatreeni yksin
  2. Ihmisiä vastaan pelaaminen (lähinnä netissä)
  3. Pelivideoiden katselu ja analysointi

Näiden lisäksi pääkaupunkiseudulla on ollut pelimiittejä, joissa on tullut välillä käytyä.

Mitä tulee tuohon nettipelaamiseen, niin se on vielä kohtalaisen uutta Meleessä. Tämä johtuu siitä, että pelissä ei virallisesti ollut ollenkaan nettipeliä, vaan pelaajat ovat rakentaneet sen siihen itse. Jotta Meleen peluu netissä olisi mielekästä, vaatii se hyvää ja stabiilia internetyhteyttä. Tässä mielessä Suomi ja muut Pohjoismaat saattavat olla etulyöntiasemassa; meillä on aika hyvä internet, ja Suomesta käsin pystyy pelaamaan muiden Pohjoismaiden pelaajien kanssa.

 

Meleen mestaruuden voitti lopulta ruotsalainen William "Leffen" Hjelte.


Mitä hahmoja suosit, miksi juuri niitä? Entä peli itse, mikä siinä viehättää muihin taistelupeleihin verrattuna?

Pelaan Falcolla, ja välillä käytän myös hahmoa nimeltä Marth, jolla myös aloitin peliurani. Meleessä hahmon valinta on hyvin kriittinen osa peliä; osa hahmoista on selkeästi muita parempia. Falco ja Marth kuuluvat molemmat pelin parhaisiin hahmoihin.

Kun valitsin Marthin, en tiennyt yhtään kuinka hyvänä hahmona sitä pidettiin. Hahmo näytti minusta siistiltä miekkamieheltä, ja pidin sen voimakkaista ja kauas yltävistä iskuista. Pelasin pitkään vain Marthilla, kunnes hieman kyllästyin ja vaihdoin Falcon pääasialliseksi hahmokseni. Falcossa viehätti hahmon vaatima teknisyys ja se, että pelaaminen tuntui niin erilaiselta Marthiin verrattuna. Miekan sijasta Falcon aseisiin kuuluu laaseri, ja lähietäisyydellä tuhoa aikaan saa nopea reflektori.

Pidän myös perinteisistä taistelupeleistä, mutta Smashissa viehättää sen tarjoama syvyys. Perinteisissä taistelupeleissä vastustajan voittaa kun saa tyhjennettyä toisen energiapalkin (lifebar) suorittamalla iskuja ja ketjuttamalla niitä comboiksi. Smashissa taas vastustaja tulee heittää kentältä ulos. Mitä enemmän vastustajaan saa iskuja, sitä pidemmälle vastus iskuista lentää. Ja lopulta vastustajan on hyvin hankalaa enää palata kentälle. Vastustajan voi myös onnistua tiputtamaan kentältä jo hyvin vähällä määrällä iskuja, jos onnistuu saamaan tämän ulos ja estämään palaamisen kentälle (edgeguarding).

Smashissa combot ovat monipuolisia ja combotettavakin voi yleensä osallistua peliin combon aikana: Pelissä pystyy vaikuttamaan siihen, mihin suuntaan vastuksen iskuista lentää (Directional Influence). Tämä antaa mahdollisuuden koittaa päästä combosta pois suuntaamalla lennon siten, ettei vastus osaisikaan tai pystyisi enää jatkamaan comboa. Suuntaamalla iskun oikein voi myös onnistua välttämään lentämisen kentältä ulos, saaden vielä mahdollisuuden palata takaisin kentälle.

 

33. sija on kova suoritus. Tiedätkö, onko suomalaispelaaja koskaan ennen sijoittunut Smashissa yhtä hyvin?

Meleessä tuo taitaapi olla suomalaisten kovin sijoitus, mutta muista Smasheista en uskalla sanoa.


Putosit semifinaaliottelussasi Drepheniä vastaan. Mikä johti tähän, saitko turnauksen aikana selville puutteista, joihin aiot panostaa?

Hävisin tosiaan Drephenille matsein 1-2. Voitin ensimmäisen matsin ehkä vähän liiankin helpolla. Tulikohan siinä sitten tuudittauduttua siihen, että samalla sykkeellä toinenkin matsi. Drephen kuitenkin muutti pelitapaansa, joka oli jokseenkin vieras mulle. Aloin pelaamaan liian ennalta-arvattavalla ja aggressiivisella tavalla, joka ei toiminut Drepheniä vastaan. Siinä taisi hetkeksi ote lipsua ja sitten se olikin jo menoa. Ens kerralla paremmin.

Turnauksen aikana huomasin paljon huonoja tapoja, joita aion karsia pelistäni pois. Pääsin välillä vielä pälkähästä mitä tulee huonoihin tapoihin, mutta paremmat pelaajat rokottaa niistä kyllä varmasti. Tekniikkaa pitää myös vielä paljon hioa. Haastetta turnauksessa tuotti se, että siellä pelattiin hieman eri versiota mitä Euroopassa pelataan. Euroopassa käytetään sen lisäksi nykyisin lähes aina ohjainten toimintaa korjaavaa UCF (Universal Controller Fix) -moodia, joka ei ollut käytössä Evossa. Tästä seuraa se, että eri ohjaimet olivat turnauksessa eriarvoisessa asemassa; jotkut toimivat paremmin kuin toiset.

 

Mistä olit erityisen ylpeä omassa suorituksessasi?

En osannut odottaa näin hyvää sijoitusta, täytyy olla tyytyväinen. Erityisesti olin tyytyväinen siihen, että pystyin kääntämään tiukkoja pelejä voitoiksi tällä kertaa.

 

Smash WiiU on myös suosittu turnauspeli ja Smash Ultimate tulee myöhemmin tänä vuonna. Houkuttavatko nämä yhtään, vai onko Meleessä jotain ainutlaatuista joka pitää mukanaan?

Smash WiiU on hyvä peli ja pelasinkin sitä jonkin aikaa kun se julkaistiin, mutta pidän silti Meleestä enemmän. Melee tuntuu nopeammalta ja teknisemmältä. Meleessä edgeguarding (toiminta, jossa koetetaan estää pelaajan pääsy takaisin kentälle) tuntuu olevan isommassa roolissa, mistä taas pidän enemmän.

Smash Ultimate on vaikuttanut aika samankaltaiselta kuin Smash WiiU, eli todennäköisesti hyvä peli tulossa. Aion ainakin kokeilla, katsotaan mihin se johtaa.

Lähde: Smash.gg Kuvalähteet: Amazon, EVO, Nintendo