Olen pelannut Overwatchia intensiivisesti heti sen julkaisusta lähtien, jos en päivittäin niin ainakin viikoittain. Pelaajana en ole mitenkään kummoinen, mutta tästä huolimatta oli mukavaa olla jotain, jonka kautta kykeni jatkuvasti haastamaan itsensä. Toki peli itsessäänkin on mitä mainioin, kiitos sen monipuolisen pelimekaniikan, hahmojen ja maailman. Kyseessä on todellakin ollut ilmiö isolla I:llä.

En kuitenaan ole edes koskenut Overwatchiin sitten Apex Legendsin julkaisemisen jälkeen. Olen myös huomannut useiden Overwatch-striimaajien vaihtavan joko osa- tai täysaikaisesti Apexiin. Yhtenä esimerkkinä voisi mainita Suomen Overwatch-maajoukkueessakin pelanneen Jani "Tseini" Kähkösen, joka päätti poistaa Overwatchin tietokoneeltaan kokonaan.

Overwatch on todella hyvä peli. Tuntuu kuitenkin siltä, että sen kiistaton nousi jo valmiiksi aution "sankari-FPS"-genren valtiaaksi toi mukanaan pientä ylimielisyyttä. Ennen Overwatchia genren kovatasoisin peli oli Team Fortress 2, Overwatchin jälkeen sen jalanjäljissä ovat epäonnistuneesti yrittäneet kulkea esimerkiksi Battleborn ja LawBreakers. En yritä väittää, etteikö pelin parissa työskentelisi asiansa osaavaa väkeä, mutta voi hyvin olla, etteivät pelaajakunnan murheenkryynit vaikuttaneet kovinkaan akuuteilta, kun merkittävää kilpailijaa ei ollut näköpiirissä.

 

 

Overwatchin vertaaminen Apex Legendsiin, Battle Royale-peliin, voi tuntua kummalta. Kuitenkin molemmat niistä on rakennettu futuristisen maailman, hahmoluokkien, ja mikä tärkeämpää, itse hahmojen ympärille. Ei pidä aliarvioida sitä, kuinka paljon yksinkertainenkin hahmo tuo peliin persoonaa ja tarttumapinta-alaa etenkin satunnaispelaajille. Apexin Redditissä ja muualla internetissä voikin jo nähdä, kuinka vahvasti pelaajat ovat jo kiintyneet sen hahmoihin. On siis helppo nähdä, miksi peli houkuttelisi nimenomaan aiemmin jo Overwatchiin kiintyneitä pelaajia.

Apex myös vastaa, jos ei nyt kaikkiin, niin ainakin osaan Overwatchia piinaavista ongelmista. Overwatchin tasapainottaminen radikaalisti erilaisten hahmoluokkien välillä on ollut yhtä painajaista, eikä radikaaleihin ratkaisuihin kuten role queen ole ollut tahtoa. Sen sijaan Apexissa hahmot eroavat mekaanisesti vain vähän, muutamalla tarkoin annostellulla erikoiskyvyllä ja passiivisilla ominaisuuksilla. Oikeassa paikassa, oikeana hetkenä erikoiskyvyt voivat olla ratkaisevia, mutta ne ovat myös yhtä helppo tuhlata. Pelaamisen pääpaino on yhä sama läpi hahmoluokkien; tähtää, ammu ja osu.

Overwatchin ydinongelmana on ollut myös se, että peli on erittäin riippuvainen joukkuepelistä. Jos joukkue ei puhalla yhteen hiileen, ei omalla panoksellaan voi juurikaan vaikuttaa ottelun kulkuun. Jossain määrin tämä pätee myös Apexissa, jossa pelataan kolmen hengen joukkueissa. Yksilöllisesti taitava pelaaja voivat kuitenkin paikata muiden puutteita merkittävästi ja parhaassa tapauksessa jopa kantaa joukkueensa voittoon.

Turhautumista lieventää myös se, että siinä missä Overwatch lukitsee pelaajan otteluun koko sen keston ajaksi, voi Apexissa ottelusta poistua koska vaan. Vaikka koko joukkue pyyhittäisiinkin pois kartalta, kertaluontoinen loppu tulee nopeasti eikä hukkaan heitettyä ottelua tarvitse kärsiä liian pitkään.

 

 

Kaikki tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Apex Legends voisi lopettaa työsarkansa tähän ja vain jääädä nauttimaan menestyksestään, sillä pelissä on runsaasti parantamisen varaa. Pelin hahmoja on hyödynnetty vielä varsin kevyesti, joten jos Respawn haluaa ottaa niistä täyden hyödyn irti, tulee tähän panostaa huomattavasti enemmän. Kyseessä saattaa hyvinkin olla yksi pelin suurimmista myyntivalteista, ja osa-alue, jonka Overwatch on laiminlyönnyt sen keskittäessä voimavarojaan kohti franchise-mallista e-urheilupuoltaan.

Apex tarvitsee myös kipeästi lisää sisältöä; kenttiä, hahmoja, aseita, yms. Tämä on tietekin yhteydessä pelin kauppaan ja Battle Passiin, jotka ovat saaneet suitsutusta pelaajilta. Rahalle saatava vastike ei yksinkertaisesti ole kovinkaan houkuttelevaa. Kyse ei siis ole vain pelaajien mielenkiinnon ylläpitämisestä, vaan sen riihikuivan keräämisestä, joka pitää pelin käynnissä. Ensimmäinen kuukausi  oli tosin pelin kannalta erittäin tuottoisa, mutta olen skeptinen siitä, kuinka pitkälle tämä menestys kestää jos muutosta ei tule.

On myös hyvä mainita, ettei Apex sinällään pistä paremmaksi Overwatchin suurimmasta ongelmasta, sen matchmakingista. Tämä nimittäin puuttuu Apexista täysin, eli pelaajat taitotasojen laidasta laitaan laitetaan samaan otteluun. Toki pelaajien silkka määrä ja otteluiden sattumanvaraisuus lieventävät näitä eroja, mutta yksittäisissä yhteenotoissa tasoerot tulevat selviksi ja suola on pinnassa. Tällä on suuri merkitys nimenomaan uusien pelaajien hankkimisessa, jahka pelille kertyy ikää ja pelaajakunnan keskimääräinen taitotaso nousee. Asiaa ei auta se, että pelin harjoitus-tila on erittäin minimaalinen.

Kaikesta huolimatta tarkoituksenani ei ollut tässä suinkaan paukuttaa Overwatchin tuomionrumpua. Pelin ongelmakohdat ovat olleet tiedossa jo pitkään, joten mahdollisuudet parantamiselle ovat merkittävät. Nyt tarvitaan vain selkeitä uudistuksia, joihin upouusi kilpakumppani on toivottavasti antanut syytä.

Kuvalähteet: EA, Blizzard, Sony