Toksisuus, suola, ragettaminen, trollaaminen, miksi nyt sitä vaan haluatkin kutsua, on erottamaton osa monia online-pelejä. Jotkut peliyhtiöt ovat onnistuneet torjumaan tätä käytöstä kiitettävästi, toiset taas vähemmän tehokkaasti.

Overwatchin kilpapelimuodon eli Competitive Playn ongelmat ovat olleet tiedossa jo pitkään. Ammattilaispelaajat ovat olleet turhautuneita pelimuotoon ja harjoittelevat mieluummin keskinäisissä otteluissaan kuin tuhlaavat aikaansa Competitive Playssa. Ennen Overwatch Leaguen alkua Blizzard kielsi liigapelaajilta kyseisten yksityisotteluiden striimaamiseen.

Poissa silmistä, poissa mielestä.

Pelimuodon ongelmat ovat vahvasti sidoksissa siihen, millainen peli Overwatch perimmiltään on. Kyseessä on joukkuepeli, jossa yhteen hiileen puhaltaminen on välttämätöntä. Pelaajien pitää päättää sopiva joukkuekokoonpano, vaihtaa sitä tarvittaessa, ajoittaa hyökkäysliikkeet keskenään, infota toisiaan vastustajien liikkeistä, tiedottaa omasta tilanteestaan ja niin pois päin.

Competitive Play ei millään tavalla varmista, että pelaajat pyrkivät toimimaan näiden ehtojen mukaan. Peli heittää kuusi suunnilleen samantasoista pelaajaa yhteen nippuun riippumatta siitä, pystyvätkö he muodostamaan tasapainoisen joukkuekokoonpanon. Kuusi toisilleen tuntematonta dps-pelaajaa voivat joutua taipumaan heille täysin tuntemattomiin rooleihin. On tavallista, ettei yksikään pelaaja sano ottelun aikana sanaakaan.

Mietin, missä muussa kilpalajissa tämä olisi sallittua? Jos kesken koripallo-ottelun päättäisin muun joukkueen vaatimuksista huolimatta alkaa sentteriksi ja kieltäytyisin sen jälkeen puhumasta muiden kanssa, lentäisin ulos kentältä alta aikayksikön.


Ongelman korjaamiseksi on ehdotettu niin sanottua "Role Queta", jossa pelaajat valitsisivat joko pakollisen tai toivotun hahmoluokkansa. Overwatchin ohjaaja Jeff Kaplan kuitenkin sanoi tämän olevan pelin hengen vastaista. Tämä nimittäin poistaisi joukkuekokoonpanojen joustavuuden ja lukitsisi sen jäykempään, todennäköisesti 2-2-2-kokoonpanoon. Tätä törkeämpi ongelma on mielestäni se, että Overwatchin nykytila on koko kilpapelin idean ja hyvän urheiluhengen vastainen.

Jos Blizzard haluaa taistella Overwatchin toksisuutta vastaan, sen täytyy käydä käsiksi asian juureen, joka on kurjasta pelikokemuksesta johtuva pelaajien turhautuminen. Tämä ei suinkaan ole haitallisen käytöksen ainoa lähde, sillä läpimätiä sontaläjiä löytyy parhaimmistakin yhteisöistä. Competitive Playn korjaaminen poistaisi kuitenkin merkittävän huonon käytöksen lähteen, joka ajaa asiallisiakin pelaajia aina vain huonompaan suuntaan.

Olen itsekin huomannut, että mitä pidemmän aikaa pelaan Overwatchia, sitä töykeämmäksi asenteeni muuttuu. En ole tästä ylpeä. Huomattavaa onkin, ettei pelissä ole minkäänlaista systeemiä, jolla voisi palkita pelaajia hyvästä ja asiallisesta joukkuepelistä. Myös pelinsisäiset yhteisöt ovat olleet ehdotus, joka voisi edesauttaa positiivisen joukkuepelin toteutumista.

Suuret julistukset haitallista käytöstä vastaan tai tekoälyn valjastaminen pelaajien kielenkäyttöä vahtimaan ovat hyviä työkaluja, mutta ne eivät pureudu ongelman ytimeen. Blizzardin on myönnettävä, että se on luonut ympäristön joka ruokkii turhautumista ja sallii haitallisen käytöksen. Radikaalit muutokset ovat ainoa tapa muuttaa suunta parempaa kohti, vaikka niiden seurauksena olisikin pelin alkuperäisen vision katoaminen.

Jos vastausta ongelmiin ei saada, pelillä tuskin on enää montaa vuotta elinaikaa. Toksiseen käytökseen turhautuminen on jo nyt yksi pelaajayhteisön äänekkäimmistä puheenaiheista. Ja kun pelaajakunta katoaa, kuolee samalla Blizzardin miljoonilla dollareilla pönkitetty Overwatch League. Sen luulisi viimeistään motivoivan yhtiötä muutokseen, mutta silloin saattaa jo olla liian myöhäistä.