Nyt olympialaisten alkaessa on taas aika miettiä, tulisiko eurheilu liittää osaksi olympialaisia vai synnyttää omat suurkisat? Eurheilun suosio on nyt jo kirinyt monen perinteisen urheilulajin ohi, mutta katsojakunta on suppea ja harva yli 35-vuotias seuraa aktiivisesti eurheilun tapahtumia. Voisiko olympiastatuksen saaminen laajentaa katsojakuntaa ja saada eurheilun nousun uudelle tasolle?

Ongelmat tähän mennessä

Eurheilusta on tullut vasta viimeisten vuosien varrella valtavirtaviihdettä, kun katsojaluvuissa on menty mm. Netflixin ja HBO-suoratoistopalveluiden ohi. Seuraava etappi olisi television voittaminen suosiossa, mutta sekään ei nykyisellä kasvulla ole mahdoton tavoite. Nuorten viihdesisällön katselutottumukset eroavat niin vahvasti vanhemmista sukupolvista, että on vain ajan kysymys, että koska nuorison kasvava joukko menee ohi vanhemmista sukupolvista median kuluttajina.

Lajin suosion mittarina on pitkään olympialaisissa pidetty harrastajamäärää. Tämän mittarin mukaan eurheilun olisi pitänyt olla osa olympialaisia jo CS 1.6 ajoista lähtien. Esimerkiksi  jääkiekkoa harrastaa noin 2 miljoonaa ihmistä maailmanlaajuisesti, kun pelkästään Overwatchia on myyty 30 miljoonaa kappaletta.

Pelaaminen oli pitkään marginaalinen ilmiö, mutta kuluvien vuosikymmenten aikana pelit ja niiden sivuilmiöt ovat ulottaneet lonkeronsa yhteiskunnan jokaiselle tasolle. Pelaamisesta on tullut yleisempää kuin suurimmasta osasta perinteisiä urheilulajeja. Nyt kun kansakunta harjoittelee vimmatusti pelaamista, olisiko aika nostaa pelaaminen myös sille kuuluvalle olympiajalustalle, jossa  kuka tahansa pääsisi todistamaan taitonsa?

"Emme ole vielä täysin varmoja siitä, onko eurheilu todella urheilua liikunnan suhteen ja mitä on pidettävänä urheiluna?" - Thomas Back, Olympiakomitean puheenjohtaja

Mitä "lajeja" eli pelejä mukaan?

Olympialiike on kritisoinut eurheilussa muun muassa sen "väkivaltaista" luonnetta. Muinaisista ajoista asti on yksi olympialaisten perustavista teemoista ollut rauha. Voivatko lajit, joissa tarkoituksena on "tappaa" viholliset tai "tuhota" vastustajan asemat, kilpailla olympialaisissa? Samaa voisi kysyä miekkailusta, jossa tavoite on pistää vastustajaa. Simuloidussa ympäristössä tapahtuva toiminta ei ole rinnastettavissa oikeaan elämään, joten argumentilla ei yksin pysty perustelemaan eurheilun karttamista.

Loogisinta olisi sisällyttää kisoihin suosituimmat pelit. Esilletuotu ongelma on myös pelien vaihtelevuus: voiko teknologian kehittyessä yksi peli selvitä suosionsa huipulla olympialaisista toiseen? CS:GO on hyvä esimerkki pelistä, jonka suosio on ollut vahvana jo pitkään, ja lajin suosio ei näytä horjuvan lähitulevaisuudessakaan. Monet pelit täyttävät kriteerit ja niiden kehittäjät ovat ilmaisseet valmiutensa ylläpitää pelien infrastruktuureja pitkälle tulevaisuuteen.

Jos olympiakomiteaa tahdottaisiin mielistellä, voitaisiin ensimmäisiin kisoihin mennä urheilupelit edellä. Ehkä jalkapallosta olisi helpompi siirtyä Fifaan kuin Overwatchiin. Tappelupelit olisivat pienempi hyppy, sillä nyt 2020 olympialaisiin hyväksytty karate ei ole niin kaukana Street Fighterista katsojan näkökulmasta.

Olympialiikkeen tahrautuminen  - Kaikkien pelien yhteiset MM-kisat vaihtoehtona?

Olympiakomiteaa on parjattu viimeisten vuosien ajan puolueellisuudesta ja politisoitumisesta. Sotšin kisat  viimeistään osoittivat, että geopolitiikka oli ujuttautunut osaksi olympiakomitean päätöksentekoa. Tästä pulppuaa kysymys: voisiko eurheilu aloittaa puhtaalta pohjalta ja perustaa omat vastaavanlaiset kisat? Eurheilun omat universaalit MM-kisat?

Kaikkien eurheilunimikkeiden kiinnittäminen saman turnauksen alle voisi olla tehokas keino saada yhä suuremmat massat kiinnostumaan eurheilusta. Markkinointiin voitaisiin käyttää aivan uudenlaista budjettia, ja myös mediakuvaa voisi ohjata ammattimaisempaan suuntaan. Tässä vaihtoehdossa ei saataisi olympialiikkeen tunnettuutta käyttöön - juuri sitä, mikä itsessään vetäisi nykyisen katsojademografian ulkopuolelta kiinnostusta, mutta onko se edes sitä, mitä eurheilu itseltään tahtoo pitkällä tähtäimellä?

Katsojamäärät nousevat kuitenkin tasaisen tappavaan tahtiin, vaikka katsojapohjaa ei laajennettaisikaan keinotekoisesti nykyisen katsojademografian ulkopuolelle. Milleniaalit tulevat tulevaisuudessakin todennäköisesti katsomaan pelaamiaan nimikkeitä eurheiluscenessä, joten toisivatko "muut" katsojat niin paljoa lisäarvoa, kuin mitä tällä hetkellä ajatellaan?

Edistysaskeleet olympialaisten suhteen

Eurheilulla on jo mahdollisuus päästä mitalilajiksi vuoden 2024 Pariisin olympialaisiin. Tony Estanguet, varapresidenttinä Pariisin valintakomiteassa, on ilmoittanut kysyvänsä kansainvälisen olympiakomitean kantaa: voisiko eurheilun ottaa mukaan jo Pariisin kisoihin?

"En halua sanoa "Ei" alusta alkaen. Mielestäni on mielenkiintoista olla vuorovaikutuksessa Kansainvälisen olympiakomitean ja eurheilu-organisaatioiden kanssa, ja ymmärtää paremmin mikä on [eurheilun] prosessi ja miten se on niin suosittu." - Tony Estanguet

Eurheilun on jo ilmoitettu olevan osa 2022 Asian Games -tapahtumaa, joka toimii Aasian olympiakomitean alaisuudessa. Sieltä suunnalta eurheilu on saanut jo siis paikallisen järjestön hyväksynnän, ja Aasiaa voidaankin pitää eurheilun edelläkävijänä.

Eurheilu Asian Games 2022

Suomen edustus

Järjestettäisiinpä sitten eurheilu-olympialaiset tai eurheilun yhteiset suurkisat, olisi yksi asia varmaa: Suomi olisi vahvasti edustettuna. Suomessa eurheilun kilpailutaso on mallikkaalla tasolla: kilpailijoita on edustettuna kaikissa suurimmissa peleissä, ja heidät tunnetaan maailmanlaajuisesti kovina tekijöinä.

Suomesta kisoihin saataisiin lähetettyä huippuluokan joukkue, jonka mitaliodotukset voittaisivat ainakin kesäolympialaisten sadon. Muita kovia maita olisivat luonnollisesti Etelä-Korea, Ruotsi, Yhdysvallat ja Saksa. Tässä joukossa suomalaisten ei todellakaan tarvitsisi hävetä, sillä osaamista meiltä kyllä löytyisi.

Ainoaksi kysymykseksi jää, että kuka kantaisi Suomen lippua avajaisissa? Olisiko se Timo "Taimou" Kettunen, Aleksi "allu" Jalli, Lasse "MATUMBAMAN" Urpalainen vaiko kenties joku muu? Kommentoi alle kenen tulisi sinun mielestäsi kantaa Suomen lippua eurheilun olympialaisissa!

Lähteet: The Guardian, Polygon, Newzoo, PCgamer, The Guardian