Kirjoitin toissa vuonna, kuinka e-urheilu saattaisi hyötyä perinteisen urheilun kotikaupunkimallista odotettua enemmän. Kyseinen ajatus on sen jälkeen noussut yhä vahvemmin pinnalle. Merkittävin esimerkki on tietenkin Blizzardin Overwatch League, joka koostuu pelkästään kaupunkijoukkueista. Tätä mielenkiintoisempaa kuitenkin on, miten e-urheilun paikallistoiminta on ollut nousussa Suomessa.

Edellisessä blogissani mainitsin merkittävimmäksi esimerkiksi Helsingin IFK:n e-urheiluosaston Helsinki REDSin. Sen jälkeen kentälle on ilmaantunut myös muitakin toimijoita: Turussa toimintansa aloittanut pelitalo Evolution Arena laajensi pian myös oman CS:GO-joukkueensa puolelle. Tampereen YMCA perusti oman e-urheilujaostonsa, joka ryhtyi pian yhteistyöhön mm. Tampereen Kaupungin, Ideaparkin ja Classic-salibandyseuran kanssa.

Toki merkittävää työpanosta edustavat myös pitkään toimineet paikallisjärjestöt, joten näitäkään ei kuulu unohtaa. Erilaisia e-urheilujärjestöjä toimii muun muassa Satakunnassa ja Jyväskylässä. Vasta viime viikolla pääsimme uutisoimaan Imatran uusista, nuorille suunnatuista e-urheilukerhoista.

Paikallisten e-urheilujoukkueiden vaikutuksesta asukkaiden kiinnostukseen ja ”laumahenkeen” olen jo ehtinyt sanomaan miltei kaiken mahdollisen. Sen sijaan ruohonjuuritason paikallistoiminnan vaikutuksesta tulevaisuuden e-urheilusukupolville ei ole tullut puhuttua läheskään tarpeeksi.

Kilpapelaajan ura on verrattain lyhyt. Kovinkaan moni ammattipelaaja ei kestä 25 ikävuoteen asti, ja ura alkaa yleensä aikaisintaan vasta 16-18 ikävuoden välillä. Varovaisesti voisi arvioida, että uran huippu kestää parhaimmillaan 3-5 vuotta. Ikkuna menestykselle on siis varsin lyhyt, joten nuorille tulisi antaa mahdollisuus kasvaa lajin parissa ja kehittää itseään mahdollisimman aikaisin.

Juuri tässä nuorisotyöhön keskittyvät seurat ovat erittäin tärkeässä asemassa. Nuorille annetaan mahdollisuus pelata ja toimia ryhmässä, oppia omista heikkouksistaan ja vahvuuksistaan, rohkaistaan näiden kehittymistä ja annetaan yksinkertaisesti turvallinen tila itsensä haastamista varten. Ero yksin omalla koneella, omassa huoneessa pelaamiseen on valtava. Aiemmin esimerkiksi Turku Game Academy on todennut e-urheilun sopivan hyvin osaksi nuorisotyötä.

Suurin merkitys tällä toiminnalla voi kuitenkin olla uudenlaisten kilpapelaajien esiintuloon. Esimerkiksi tyttöjen ja naisten asemasta e-urheilun alalla on puhuttu mittavasti, vaihtelevalla laadulla. On kuitenkin selvää, että tyttöjen rohkaiseminen pelaamiseen nykyistä nuoremmalla iällä voisi saada aikaan merkittäviä parannuksia. Pelialalla ja koko yhteiskunnalla on ollut tapana painottaa pelejä nimenomaan pojille sopivana harrastuksena. Tämä on yksi suurimmista syistä pelaamisen vinoutuneeseen sukupuolijakaumaan, mikä tietenkin heijastuu myös ammattipuolella. Mitä enemmän nuoria tyttöjä saadaan harrastajiksi, sitä enemmän heitä on myös vanhempana valmiina kisaamaan ammattipuolella.

Päteviä naispelaajia karsivat myös heihin kohdistuvat negatiiviset ja vihamielinen käytös, joita voidaan vähentää rajusti, kun  miespelaajat ja muut toimijat ovat toimineet yhdessä näiden kanssa alusta pitäen. Kyseiset asenteet ei tietenkään vaikuta vain naispelaajiin, vaan avoimella nuorisotoiminnalla mahdollistetaan rakentava kasvualusta kaikenlaisille pelaajille. Yhdenkään lupaavan pelaajan tai innokkaan fanin kiinnostus ei saisi tukahtua myrkyllisten asenteiden vuoksi. Siitä kärsivät sekä henkilöt itse, että koko e-urheiluskene.

Toki asenteiden kitkemiseksi tarvitaan paljon muutakin työtä, tiedottamista ja kovaa linjaa alan eri organisaatioilta. Edellä mainittu onkin vain yksi monista tavoista, jolla tilannetta voidaan parantaa.

Paikallisen nuorisotoiminnan vaikutus yltää parhaimmillaan myös skenen ulkopuolelle. Kaikista nuorista harrastajista ei tietenkään kasva ammattipelaajia, vaan myös muiden alojen osaajia, joilla on kattava ymmärrys siitä, mitä e-urheilu voi parhaimmillaan olla. Näin alan arvot saadaan paremmin suuren kansan keskuuteen, ja sen on helpompi saada ansaitsemaansa tukea.

Kannustan siis yhä useampia kaupunkeja panostamaan lasten ja nuorten e-urheilutoimintaan. Laitetaan uusia joukkueita, seuroja ja kerhoja kasvamaan ympäri Suomea!

Kuvalähteet: SEUL/Otto Virtanen (Grail Quest 2018)