Viime kuukausien aikana kaikki Playerunknown's Battlegroundsia pelanneet ovat voineet tavalla tai toisella huomata koodaajien, bottaajien ja muiden huijareiden määrän kasvaneen. Ilmiö ei ole ensimmäinen laatuaan pelialalla, mutta tähän mennessä Bluehole ei ole saanut huijaajia ruotuun. Avoimesti itseään mainostavat huijaussivustot tarjoavat pelaajille merkittäviä pelin sisäisiä etuja vastoin pelin sääntöjä. Mitä asialle tehdään jatkossa?

Suurin osa huijareista käyttää aimbot-tyyppistä huijausta. Tietokoneelle asennettu ohjelma suuntaa ja ampuu täydellisiä laukauksia suoraan muiden pelaajien hitboxien suuntaan, johtaen poikkeuksetta epäluonnollisen tehokkaaseen ampumiseen. Itse pelaajan ei tarvitse edes nähdä vihollista, sillä ohjelma tunnistaa toisen pelaajan ennen kuin itse pelaajan hahmo edes renderöityy ruudulle. Ei ole epätavallista, että killfeedissä alkaa yhtäkkiä hillitön suhina kun yksi pelaaja lahtaa puolet jäljellä olevista vihollisista muutaman sekunnin sisään. Alla olevalla videolla on käytännön esimerkki siitä, miten aimbot toimii.

Toinen tämänhetken suurista ongelmista ovat pelinsisäiset botit. Kierroksella jaettavat BP-pisteet menevät niille pelaajille tai tässä tapauksessa boteille, jotka sijoittuvat kierroksella hyvin tai saavat paljon tappoja. Näistä hyvä sijoittautuminen on osoittautunut tehokkaammaksi keinoksi kerätä BP-pisteitä boteille. Kierrokselta toiselle botti, jonka ainoa tarkoitus on kerätä isännälleen BP pisteistä, ei edes tavoittele pelin voittamista. Pelkästään top10-joukkoon selviäminen takaa suuren saaliin pisteitä nykyisessä järjestelmässä.

Botin tavoite on siis hakeutua aina kohti ympyröiden keskustaa, ja selvitä mahdollisimman pitkään. Epätyypillisen pelityylin avulla botti pystyy voittamaan huomattavan määrän pelaajista. Tässä videossa esimerkillinen näyte. Botti on myös jollain vielä selittämättömällä tavalla tai onnen kantamoisella selvittänyt pelin viimeisen ympyrän sijainnin jo pelin alkuvaiheessa.

Bluehole lisäsi onneksi peliin replay-ominaisuuden, jolla on helpompi huomata huijaajat rehellisten pelaajien joukosta. Bottien ja koodien kehittyessä paremmiksi ei niiden jäljittämistä voida kuitenkaan jättää pelaajien harteille.

Mistä päin tuulee?

Pelaajat ovat myös viime aikoina kohdanneet suurten massojen yhteen lyöttäytymistä yksittäisiä ryhmiä vastaan. Tämä on kielletty pelin käyttöehdoissa. PUBGissa suurin mahdollinen joukkuekoko on neljä pelaajaa, mutta nämä mafioiksikin nimetyt joukkueen saattavat sisältää parhaimmillaan 50 yhteenlyöttäytynyttä pelaaja. Vielä muutama viikko sitten kyseiset mafiat saattoi vielä tunnistaa punaisesta paidasta, mutta näiden sisäinen koodisto on jo ehtinyt päivittyä, ja voimme enää arvailla ketkä pelaajista tulevat lyöttäytymään yhteen.

Tällä hetkellä Euroopan ja Amerikan servereiden huijaajjien ainoa yhdistävä tekijä on korkea pingi. Myös pelaajien nimet antavat osviittaa siitä, mistä päin maailmaa kyseinen ilmiö tulee: Kiinasta. Bluehole ja PUBG Corporation eivät ole voineet tai halunneet myöntää ongelmien johtuvat yhden alueen pelaajista. Monet pelaajat haluaisivat omille servereilleen Ping-lock-järjestelmän, joka estäisi liian kaukaa yhdistyvien pelaajien liittymisen serverille.

Brendan "Playerunknown" Greene on toistuvasti esittänyt mielipiteensä asiasta: Kiinalaisia pelaajia ei lukita jatkossakaan omille servereilleen, sillä pelin tulisi olla "mahtava tila kaikille nautittavaksi ympäri maapalloa." Hän pitää yhden pelaajaryhmän tuomitsemista xenofobisena, vaikka tällä hetkellä suurin osa pelin huijareista ja huijauksista tulee juuri Kiinasta.

Mutta mitä asialle voi käytännössä tehdä, ilman kiinalaisten lukitsemista ulos muiden maiden servereiltä? Tähän mennessä kaikki toimet ovat olleet tehottomia, vaikka Bluehole on todennäköisesti käyttänyt huomattavat määrät resursseja ongelman ratkaisemiseen.  Ratkaisuksi monet alan ammattilaiset ovat ehdottaneet käyttäytymisanalyysejä. Pitkällä aikavälillä jokainen huijari paljastuu tavoista, joilla he pelaavat peliä. Tarpeeksi isolla määrällä käyttäytymisdataa nämä käyttäytymismallit voidaan tunnistaa, ja ryhtyä tarpeellisiin toimiin niiden ehkäisemiseksi. Muun muassa Blizzard on tehnyt tätä onnistuneesti World of Warcraftissa, ja pelin nykyversiossa on huomattavasti vähemmän botteja kuin ennen.

Pelaajien nostaessa päivä päivältä yhä suurempaa ääntä asiasta, voimme odottaa että Blueholen on tartuttava härkää sarvista todenteolla lähitulevaisuudessa. Siihen asti pelaajat eivät voi muuta kuin toivoa välttävänsä huijareita.

Lähteen: The Enterprise Daily, Kotaku, Youtube, Reddit, Computer & Mathematics Sciene Journal 

Kansikuva: Playbattlegrounds