PUBGissa viime vuoden loppupuolella julkaistu 1.0-päivitys toi peliin uuden kartan Miramarin, mutta kyseistä taistelutannerta ei ole vielä pelattu virallisissa turnauksissa. ESL ilmoitti että Miramaria ei myöskään pelata tulevassa IEM Katowice -turnauksessakaan. Mikä Miramarissa oikein mättää?

Kaksi suurta karttaa liikaa opeteltavaa?

PUBGin eurheilu-tähdet ovat monesti todenneet, että kahden kartan ulkoa opettelua olisi liian raskasta ja työlästä. Miramar ja Eragel ovat molemmat kooltaan 8x8 kilometriä, ja jokaisen kiven ja murikan ulkoa opettelu olisi liikaa kenelle tahansa. Jokaisella joukkueella ja pelaajalla on omat preferenssinsä laskeutumispaikasta, ja muutaman hotspotin ulkoa opetteleminen ei päivätyökseen PUBGia pelaavalta ole kauhea vaiva. Muutaman alueen sisäistämisestä ja niiden hyväksikäyttämisestä onkin tullut suosittu taktiikka.

Mutta pakan sekoittavatkin ympyrät. Aluetta rajoittavat ympyrät pakottavat pelaajat satunnaisesti tietylle alueelle pelin edetessä, ja menestyäkseen huipputasolla nämä alueet pitäisi olla jokaisella hallussa. Yksi 8x8 kilometrin alue vielä menettelee, mutta kahdessa kartassa olisi jo tekemistä. Kysymys onkin siis, että onko Playerunknown's Battlegrounds CS:GOn tyyppinen taistelusimulaattori vai selviytymispeli? Jos pelissä halutaan painottaa selviytymistä uusilla alueilla ja reaktiointia muuttuviin tilanteisiin, on uusien karttojen julkaiseminen ja peluuttaminen luonnollista, vaikka pelaajat eivät niitä osaisikaan sataprosenttisesti ulkoa.

Miramar_map-eurheilu

Uuten karttaan parannuksia ja uudistuksia

Miramar sai tällä viikolla kasan uudistuksia ja parannuksia. Aikaisemmin joukkueiden esille tuoma ongelma tavaroiden puutteesta otettiin huomioon, ja tiettyjen alueiden tavaratiheyttä nostettiin. Bluehole ei Community-blogipostauksessaan eritellyt mitä alueita he tarkoittivat tällä, mutta eiköhän dataa aleta saada pelaajien kokeiltua kaikkia alueita perusteellisesti.

Miramarin toinen perustavaa laatua oleva ongelma on luonnollisten suojien puuttuminen. Aavikkoisessa ja tasaisessa maisemassa on harvoja hyviä paikkoja, joissa pelaaja voi suojautua luotisateelta. Erangelissa ongelma oli ratkaistu puilla, puskilla ja kivillä.

Bluehole yritti luoda vaihtelevuutta peliin tekemällä Miramarista kukkulaisen, mutta tämä ei ole luonut samantasoista pelikenttää Erangelin kanssa. Ympyrän aiheuttamat armottomat muutokset ovat pakottaneet pelaajia syöksymään kohti kuolemaansa juoksemalla tappavan tasaisen aavikon läpi. Pienet nyppylät eivät näissä tilanteissa ole olleet juurikaan avuksi.

Eurheilu-Miramar

Uuden kartan julkaiseminen oli iso saavutus Blueholelle. Karttaan oli panostettu suuresti, ja kiinnostus nähdä karttaa isoissa turnauksissa oli huipussaan. Miksi kartan eurheilu-aspektiin ei oltu panostettu sen enempää? ESL:n päätös poistaa Miramar karttavalikoimasta nostaa esille kysymyksen: Milloin Miramar on valmis eurheilulle?