Kevät 2017 on tuonut pelikentälle uusia hittipelejä. Nintendon uutukaiselle Nintendo Switchille ja edelliselle konsolille Wii U:lle julkaistu Legend of Zelda: Breath of the wild puhalsi uusia tuulia Nintendon myyntilukuihin. Playstation 4:lle julkaistu Horizon Zero Down puolestaan on jo lyhyessä ajassa onnistunut rikkomaan Playstation 4:n myyntiennätyksiä.

PC-pelien puolella kevään suurimmiksi hiteiksi ovat nousseet niin kutsutut Battle Royale -pelit. Viime vuoden puolella Steamin Early Accessiin julkaistu Daybreak Game Companyn H1Z1: King of the Kill ja maaliskuun lopulla Early Accessina julkaistu Bluehole Inc:n PlayerUnknow’s Battlegrounds(PUBG) kiikkuvat molemmat Steamin viiden pelatuimman pelin joukossa. Suoratoistopalvelu Twitchissä erityisesti PUBG on noussut striimaajien ja katsojien suosioon, sillä peli roikkuu jatkuvasti katsotuimpien pelien listalla.

Battle Royale peleissä pelaaja tai joukkue taistelee, muita pelaajia tai joukkueita vastaan tavoitteenaan selviytyä hengissä pelin loppuun saakka. Pelin voittaa viimeisenä hengissä oleva yksikkö. Pelien idea perustuu vuosituhannen vaihteessa ilmestyneeseen japanilaisen Kõshun Takamin kirjoittamaan Battle Royale kirjaan ja siitä tehtyyn elokuvaan, joihin myös muun muassa supersuosittu Nälkäpeli-kirjasarja perustuu.

Pelien nousun pelatuimpien ja seuratuimpien joukkoon on aikamoinen temppu, sillä molemmat pelit ovat edelleen keskeneräisiä ja kehitysvaiheessa. Silti peleille ollaan jo suunnittelemassa kilpailullisia turnauksia. Esimerkiksi tämän 20. päivä Los Angelissa pelataan iso H1Z1 turnaus ja ilmeisesti myös Battlegroundsin suhteen on joitain kilpailu kaavailuja olemassa.

Tulevatko pelit sitten pärjäämään elektronisen urheilun kentällä? Sen me näemme vasta tulevaisuudessa. Tosiasia on, että molempien pelien täytyy ottaa vielä suuria askelia eteenpäin.

Yhden ottelun pelaajamäärä askarruttaa

Pelien valmiiksi saattamisen lisäksi niiden suosioon elektronisena urheiluna vaikuttavat monet muutkin tekijät kuin esimerkiksi pelattavuus.

Tärkein ominaisuus elektronisen urheilun pelille on sen seurattavuus ja yleisön mielenkiinnon säilyttäminen. Pystyvätkö Battle Royale pelit pitämään katsojien mielenkiintoa yllä ja ovatko ne helppoja seurata? Jonkinlaisen vastauksen tähän saa esimerkiksi striimejä katsomalla.

Ainakin allekirjoittanut on nauttinut muiden pelaajien striimeistä. Toki on aivan eri asia seurata turnausmuotoista pelaamista, mutta ainakin molempien pelien striimit ovat olleet viihdyttäviä. Turnauksia varten pelit kuitenkin tarvitsevat kunnon katsoja-moodin(spectator mode) ja päteviä juontajia. Kameran pitäisi olla jatkuvasti toiminnassa mukana eikä se välttämättä ole helppoa tämän tapaisissa peleissä.

Lisäksi pelin tuleva meta voi osoittautua elektroniselle urheilulle haitalliseksi. Pelin suurin elementti eli selviytyminen voi houkutella aina tylsiin istumistaktiikoihin, jolloin peleihin saattaa tulla pitkiä pätkiä ilman, että mitään tapahtuu. Ammattilaspuolella tämä tuskin tulee olemaan kovinkaan suuri ongelma, mutta sen vaara on olemassa. Eikä niiltä tylsiltä asemasota kohdilta aina muissakaan peleissä vältytä. Tästä esimerkkinä League of Legends, joissa välillä saattaa tulla pitempiäkin pätkiä, kun joukkueet yrittävät hakea parempaa asemaa ennen, kuin joukkueet ottavat yhteen.

Yksi iso ongelma peleillä tulee olemaan logistisella puolella. LAN-turnausten järjestäminen voi olla hankalaa, koska ainakin Battlegroundsin puolella pelissä on kerrallaan 100 pelaajaa. Tämä rajoittaa jo järjestämispaikkoja huomattavasti. Toki pelaajaa määrää voidaan ja varmaan pudotetaankin turnausasetelmissa. H1Z1: King of the Kill turnauksessa on mukana 75 pelaajaa, mikä sekin on jo suuri määrä. Verkkotapahtumissa ongelma ei luonnollisestikaan tule olemaan niin suuri vaikkakin niissäkin tulee varmasti olemaan omat haasteensa.

Turnausformaatit täytyy myös miettiä tarkasti. Onko H1Z1:n turnauksen tapainen kerrasta poikki oikea ratkaisu? Onko kyseinen tapa tarpeeksi oikeudenmukainen niin pelaajien kuin katsojienkaan kannalta? Omasta mielestäni turnauksien pitäisi käsittää useampia otteluita joiden yhteistulos vaikuttaa lopullisiin sijoituksiin. Miten tämä toteutettaisiin? Sitä en osaa sanoa. Minkälainen ratkaisu teidän lukijoiden mielestä olisi oikea?

Ensimaistiaiset ja vastaukset näihin kysymyksiin saadaan huhtikuun lopulla H1Z1:n turnauksen myötä. Omasta mielestäni tällaisille peleille on kuitenkin tilaa myös elektronisen urheilun kartalla ja ehkäpä kyseessä tulee olemaan seuraava esports hitti! Ainakin katsojia olisi jo nyt tarjolla.

Kaksi kilpailijaa - Kumpi voittaa?

Kumpi näistä kahdesta kilpailevasta pelistä sitten tulee olemaan niskan päällä? H1Z1 ottaa nyt ison askeleen eteenpäin ensimmäisen turnauksen myötä. Lisäksi pelillä tuntuu olevan tällä hetkellä himpun verran enemmän pelaajia. Tilanne voi kuitenkin muuttua. Twitchin puolella Battlegrounds on huomattavasti suositumpi peli ja myös monet molempia pelejä pelanneista on sanonut pitävänsä realistesempaa PUBG:ia parempana pelinä ja vähemmän sekavana.

Allekirjoitanut ei ole H1Z1ä kokeillut, mutta Battlegroundsista minulla ei ole pahaa sanottavaa varsinkaan, kun peli on vielä selvästi kesken. Striimejä katsoneena tykkään seurata enemmän juuri Battlegroundsista. Molemmilla peleillä tulee olemaan omat faninsa ja kaiken mennessä hyvin molemmat tulevat menestymään.