Rainbow Six Siegen ammattilaisten joukosta on jo hyvän aikaa kuulunut tasaista rutinaa. Kritiikki on kohdistunut vahvasti pelinkehittäjä Ubisoftin suuntaan. Suurimpana huolenaiheena on ollut pelin jatkuva kehittyminen huonompaan ja huonompaan suuntaan.

Nykytilassaan ottelut ratkeavat jommankumman joukkueen epäonnistuessa toteuttamaan hyökkäyssuunnitelmansa. Puolustamisesta on tehty lähes täysin staattista kulmien katselua. Sekään ei tosin ole tuntunut Montrealin studion väelle riittävän.

 

Operaatio Hyökkäys

6. päivä maaliskuuta julkaistiin Operation Chimera. Esituntumaa oli saatu jo testiserverillä, jonka luoma jälkimaku oli vieläkin hapan. Peliin lisättiin kaksi uutta hyökkääjää: Finka ja Lion. Molempien nopeus oli 2/3 ja panssari 2/3. Finkalla oli käytössään Nano Boost - gadget ja Lionilla liikkeen tunnistava lennokki. Tämän lisäksi yksi pelin hyökkääjistä, Blitz, sai kovan buffin, jossa vauhtia lisättiin roimasti.

Finkan Nano Boost vahvistaa hyökkääjien aisteja; aseen rekyyli poistuu lähes kokonaan ja hahmot liikkuvat nopeammin. Tämän lisäksi kyvyllä voi nostaa ylös haavoittuneita hyökkääjiä. Lionin lennokki näyttää liikkuvat puolustajat skannauksen ollessa päällä.  Kaikki pelaajat näkevät ilmoituksen tulevasta skannauksesta.

Kilpioperaattori Blitz on nyt 2/3(1.5/3 käytännössä) nopeudeltaan ja 2/3 panssariltaan ja pystyy juoksemaan kilpi nostettuna.

Tähän kun lisätään vielä huomattava määrä hyökkäjiä joilla on mahdollisuus käyttää Acog-tähtäimiä pitääkseen kulmia, on puolustaminen tukalaa.

Lionin drone Terrorist Huntissa.

Jos se on rikki, niin rikotaan sitä vielä lisää

Jo ennen uusien operaattoreiden julkaisemista Ubisoft oli painottanut vahvasti hyökkäämistä. Toisen vuoden viimeisellä kaudella peliä hallitsi Ying/Glaz - meta, jossa käytettiin näiden kahden operaattorin tyrmäys ja savukranaatteja pommeille puskettaessa. Glaz näkee savun lävitse, joten puolustajien oli odotettava suojan takana, mikä taasen mahdollisti pomminpurkulaitteen asentamisen lähes joka kerta.

Toisen vuoden viimeisellä kaudella peliin lisättiin vielä lisää hyökkäysvoimaa kun Zofia ja Dokkaebi esiteltiin pelaajille. Toki puolustukseen tuli myös Vigil. Zofia oli käytännössä Ash 2.0, joka pystyi haastamaan nopeasti, omasi hyvän aseen ja toimivan gadgetin. Dokkaebin gadgetilla pystyi soittamaan puolustajien puhelimiin (poikkeuksena Echo) ja näin äänen perusteella paikantamaan sijainnin. Puhelin soi niin kauan kunnes se laitettiin pois päältä.

Operation Chimeran julkaisun myötä myös paljon käytetty puolustaja Ela kuohittiin lähes käyttökelvottomaksi. Toki oli oikein tasapainottaa aiemmin lähes pysäyttämätöntä puolustajaa, mutta kun ottaa huomioon metan kasvaneen hyökkäysvoiman, oli muutos ehkä liiankin suuri.

Jostain syystä Ubisoft on kovasti ihastunut globaalisti vaikuttaviin gadgetteihin ja jakelee niitä avokätisesti hyökkääjille. Tämä on johtanut siihen, että varsinainen pelitaito skaalautuu rajusti alaspäin erilaisten laitteiden vaikutuksen alaisena.

Lion on meren takana kovaa valuuttaa.

Ammattilaisten Itkuvirsi

Yleensä e-urheilulajien vankin tietotaito löytyy kilpapelaajien parista. Monet ammattilaiset ovat jo pitkään sanoneet, etteivät nauti Siegen pelaamisesta ja haluaisivat esim. striimata muita pelejä vapaa-ajallaan. Syynä tähän on pelinkehittäjien mahdollistama uusi hyökkäysvoittoinen meta. Käynnissä oleva Pro League on paljolti gadget - painotteista nopeaa rynnimistä pommeille, jossa puolustuksen roaming -peli nollataan todella nopeasti gadgettien käytöllä.

Pommeilla olevat puolustajat pusketaan useasta suunnasta savujen ja tyrmäyskranaattien avulla. Usein erät ovat ohi nopeasti ilman purkulaitteen paikalleen laittoa. Meta itsessään pakottaa kaikki pelaamaan aikalailla samalla tavalla, koska pelit ratkeavat pääsääntöisesti hyökkäyksen epäonnistumiseen, ei puolustajien onnistumiseen. Taito on tällä hetkellä takapenkillä.

Vaikka ammattilaispelaajien tuoma viesti on lähes päivittäistä, ei Ubisoft tunnu siihen liikaa huomiota kiinnittävän. Viimeisimpänä se ilmoitti, ettei kesken kauden tule uudistuksia, vaan mahdollinen Lionin tasapainotus tulee ensi kaudella, jos tulee.

Osa liigaorganisaatioista on jo ottanut käyttöön operaattorihylkäykset, jossa joukkueet voivat hylätä yhden hyökkäys - ja puolustusoperaattorin pois pelistä. Tästä huolimatta hylättyjen joukossa on harvoin ollut Lion.

Kaiken tämän lisäksi muutamat viimeisimpänä julkaistuista kartoista ovat lähinnä herättäneet raivoa pelaajissa, juuri vaikean puolustettavuuden takia.
 

Tuleeko raja vastaan jossain vaiheessa?

Yksikään ammattilaispelaaja ei ole vielä ilmoittanut vetäytyvänsä pelistä sen liiallisen muuttumisen takia ja viestintä Ubisoftin suuntaan jatkuu varmasti edelleen. Tästä huolimatta signaalit ovat huolestuttavia. Siege ei ole helpoimpia pelejä seurattavaksi, jos sitä ei ole itse pelannut. Tästä syystä sen kasvupotentiaali e-urheilulajina on kysymysmerkki. Jos peli on jatkossakin pelkkää monotonista hyökkäämistä, se muuttuu tylsäksi sekä pelaajille että yleisölle.

Varsinaista syytä siihen, miksi Ubisoft näin vahvasti epätasapainottaa omaa peliään, ei ole saatu selville. Testiserverillä oli jo hieman laimennettu painos Lionista, joten jollakin tasolla korva on auki pelaajien suuntaan. Jos kaikesta huolimatta peliä ei ole pyrkimys tasapainottaa ja näin ollen tehdä kilpailullisemmaksi, on vaarana ammattilaispelaamisen laimentuminen tulevaisuudessa. Jos taidolla ei ole merkitystä, kilpapelaajat siirtyvät mittelemään tasavertaisemmille alustoille.

Tällainen tulevaisuus olisi surullinen lopputulos, sillä peliä todella rakastetaan ja ainutlaatuinen konsepti ansaitsisi jatkuvan paikan kilpapelaamisen parrasvaloissa.

Kuvalähteet:Ubisoft, ESL, Reddit