Mikä on StarCraft II?

StarCraft II julkaistiin vuonna 2010 legendaarisen pelifirma Blizzardin toimesta ja on edelleen menestyksekäs jatko-osa eittämättä menestyksekkäimmälle rts- eli "real time strategy" -sarjalle. StarCraft-pelejä on aiheesta kehuttu maailman haastavimmiksi peleiksi, sillä ne vaativat nopeaa ajattelua, tarkkuutta, nopeutta sekä strategillista ajattelua lennosta puutteellisin tiedoin. Poiketen suosituimmista esports-peleistä, StarCraftin suosituimmassa pelimuodossa (1vs1) pelataan yksi yhtä vastaan.

Kilpailullisimman, eli 1vs1 pelimuodon, idea on rakentaa armeija ja tuhota vastustaja pois kartalta. Vain yksi voi voittaa! Pelissä on kolme eri rotua josta valita: ihmismäiset terranit, inhimillisen tuntoinen vanha robottirotu protossit sekä alienmaiset zergit.

Vuoden 2017 lopulla pelistä tehtiin f2p eli useimpia pelimuotoja pääsee pelaamaan ilmaiseksi. Eikä StarCraft II rajoitu missään nimessä 1vs1 muotoon, vaan pelissä tuetaan niin tiimipelejä, archon-muotoa kuin co op- komentaja muotojakin. StarCraft II:den map editorilla on myös tehty huikeita customimappeja, joiden kautta pääsee varmasti pelaamaan mieleisiään pelimuotoja. Pelin kampanja on kokonaisuudessaan julkaistu kolmessa eri osassa: Wings Of Liberty, Heart Of The Swarm ja Legacy Of The Void.

Paljon turnauksia ja esportsia

Vaikka peli on päässyt jo kohtuulliseen ikään, pelataan StarCraft II:sen viimeisimmässä jatko-osassa "Legacy of the voidissa" edelleen hurjan isoja rahaturnauksia; esimerkkinä WCS 2018 Global Finals, jossa jaettin voittorahoja aina 700 000:n dollarin arvoisesti. Myöskin IEM (Intel Extreme Masters) järjestää omia turnauksiaan, keväällä 2019 pelataan sielläkin 400 000 dollarin arvoiset finaalit.

StarCraft II:sen suurimmat vuosittaiset turnaukset ovat WCS ja GSL. WCS -liiga eli World Championship Series pyörii koko vuoden sisältäen useita turnauksia ympäri maailman ja se huipentuu loppuvuonna pidettäviin Global Finalsiin Blizzcon-tapahtumassa.

Ikoninen GSL on nykyään osana WCS-järjestelmää ja sekin pyörii ympäri vuoden, pitäen sisällään kolme eri turnausta finaaleineen. Nimi ”Global StarCraft League” viittaa siihen, että siellä pelaa kaikkia kansallisuuksia, mutta tosiasiassa Etelä-Korean ulkopuolisia pelaajia pelaa kausittain vain muutama kappale, korealaisten dominoidessa omaa maanperäänsä. Lopulta Blizzconeilla kokoontuvat parhaat 16 pelaajaa sekä koreasta että muualta maailmassa jännittävään lopputurnaukseen, Global Finalsiin.

Suomalainen Serral, StarCraftin Wayne Gretzky

Suomalaisittain Joona "Serral" Sotala on mahdollisesti Suomen tunnetuin kansalainen Koreassa, lajin mekassa, sillä hänet on rankattu maailman parhaaksi pelaajaksi, ja hän onkin voittanut lähemmäs 600 000 dollaria vuoteen 2019 mennessä.

Serral voitti vuonna 2018 useita turnauksia, niistä isoimpana Global Finalsit eli Blizzconeilla pidetyn vuoden suurimman StarCraft II -turnauksen. Hän oli ensimmäinen ei-korealainen, joka voitti maailmanmestaruuden, vaikka mukaan laskettaisiin vielä alkuperäisen StarCraftinkin Blizzcon-turnaukset.

StarCraft II Suomessa

Suomessa StarCraft II:sen kultavuodet sijouttuivat pelin julkaisuvaiheen alkuvuosiin 2010 ja 2011. Tuolloin pelaajia oli Suomessa satoja, ellei jopa tuhansiakin, ja Euroopan huipulla taistelivat useampi pelaaja kuten Naama, Elfi, Welmu ja Satiini. Suomessa jopa järjestettiin useamman kymmenen tuhannen euron turnauksia ja pelaajia saapui kautta maailman.

Vuonna 2019 vuonna Serral loistaa maailman ykköspelaajana, mutta muutoin WCS-tason haastajia ei hänelle kotimaasta löydy. Kaikki vanhat huiput ovat lopettaneet ja Serralin lisäksi uusia tähtiä ei ole syntynyt. Myöskin pelaajamäärät pyörivät arviolta muutaman sadan kieppeillä, joskin custom- ja tiimipelejä voi pelata tosin ties kuinka moni.

Vuosittaisia turnauksia on järjestänyt Juho ”Azhrak” Nieminen, ja starCraft2.fi:n synttäricup kerääkin vuosittain tasaisesti muutama sataa katsojaa. Suomalainen tiimikin löytyy, MM eli ”Micro Maniacs” jossa pelaa noin 30 pelaajaa suomesta.

StarCraft II – kilpailullinen ja haastava strategiapeli

Kaiken kaikkiaan pelinä StarCraft II on ylivoimaisesti suosituin strategiapeli niin pelaajamääriltään kuin esports -mielessäkin. Vaikka kyseessä on melkein kymmenen vuotta sitten julkaistu peli, on se vielä vuonna 2019 noususuhdanteessa edellisvuoden nousun jälkeen. Katsojamäärissä se ei haasta isoimpia esports -pelejä (Lol, Dota2, Cs go), mutta sen on onnistunut pysymään kartalla ja tulee olemaan siellä jatkossakin. Se on yhä erinomainen peli pelaajalle joka haluaa haastaa itsensä äärimmilleen niin reaktionopeuden kuin strategisen ajattelun puolesta.

Rakenna, tuhoa ja hallitse.