Kulunut viikko on tuonut mukanaan lisää draamaa jo valmiiksi melko tulehtuneeseen tilanteeseen CS:GO:n ammattilaispiireissä. Tiistaina kahdeksas päivä alkaneessa Blast Premier Fall 2020 Finals -turnauksessa todistettiin erikoinen käänne, kun osa pelaajista ei liittynyt ajoissa turnausjärjestäjän TeamSpeak-kanavalle, minkä seurauksesta avauspelin aloitus viivästyi yli kaksi tuntia.

Ammatilaispelaajienliitto CSPPA (Counter-Strike Professional Players’ Association) julkaisi Twitterissä tiedotteen, jonka mukaan pelaajat ja turnausjärjestäjä eivät ole samalla viivalla siitä, ketkä kaikki pääsevät käsiksi pelaajien pelinaikaiseen kommunikointiin.

Tapahtumien sarja sai jatkoa keskiviikkona, kun turnausjärjestäjä BLASTin kumppanuusorganisaatiot sekä kolme muuta organisaatiota kommentoivat CSPPA:n toimintaa. Kannanotossa kerrotaan, että turnausjärjestäjä on selvittänyt pelinsisäisen kommunikoinnin seuraamisen organisaatioiden kanssa kaksi viikkoa ennen turnausta. Lisäksi kannanottajat ihmettelevät ajankohtaa ja CSPPA:n tyyliä puuttua asiaan tietämättä faktoja keskusteluista organisaatioiden ja turnausjärjestäjän välillä.

Julkisen ulostulon lisäksi yhden organisaation omistaja puhui anonyymisti hltv.orgille ja väitti CSPPA:n tavoitteen olevan jännitteen luominen pelaajien ja heidän organisaatioidensa välille. Hänen mielestään liiton tavoitteet ovat ennemmin rahallisen voiton tavoittelua kuin pelaajien etujen ajamista.

Liiton toiminta ja toimimattomuus ovat joutuneet tapahtumien vuoksi suurennuslasin alle. He eivät ole ottaneet kantaa tänä vuonna CS:GO -yhteisössä isosti esillä olleisiin kohuihin, kuten stream sniping -tutkintaan, match fixing -tapauksiin tai valmentajien huijauskohuun. Jopa yksi pelin suurimmista nimistä Aleksandr ”simple” Kostyliev kommentoi omassa striimissään liiton olevan hyödytön.

Blast Premier Fall 2020 Finalsin voittaja tiedetään tänä yönä, kun Vitality kohtaa joko Astraliksen ja Bigin 21.30 alkavassa finaalissa.

Lähteet: Ilta-Sanomat, hltv.org