Niin sanottu "Competitive Play" pelimoodi oli testattavana rajallisen betan aikana, mutta siinä oli paljon ongelmia. Moodissa kaksi joukkuetta pelaavat saman kartan kahdesti, vaihtaen puolta. Jos kumpikin voitti hyökkäyksellä niin ottelu ratkaistiin yhdellä Control kartalla, ottamatta huomioon miten nopeasti kumpikin joukkue oli onnistunut hyökkäyksessään. Lisäksi pelimoodi oli enempi progressioon pohjautuva, jossa vähän väliä pelaaja nousi tasanteelle josta ei enää voinut tippua taakseppäin. Blizzard sai tästä huomattavasti palautetta ja onkin muuttanut pelimoodia enempi todelliseksi ladderiksi. Kaplanin mukaan Blizzard on muunmuassa tekemässä muutoksia jottei pelejä tarvitsisi ratkaista yhtä usein niin sanotusti "sudden deathillä", ja jotta kun joukkueet ovat olleet niin tasaväkisiä että lisäkarttaa tarvitaan että tämä sudden death pelattaisiin alkuperäisellä kartalla, eikä erikseen Control kartalla.

Moodi tulee käyttämään samaa Match Making Rating periaatetta joka on käytössä myös Quick Playssä. Ero on siinä että kunhan pelaaja on pelannut kalibrointipelinsä niin he saavat niin sanotun "Skill Rating" numeron joka vastaa heidän tasoaan. Skill rating annetaan skaalalla 1-100, ja kun pelaaja pelaa ladderillä hänen skill rating on näkyvillä kaikille muille pelissä. Competitive playssä tulee myöskin olemaan näkyvillä joukkueiden keskiarvo sekä ketkä ovat ryhmässä toistensa kanssa. Moodissa ei ole mitään alarajaa eikä tasanteita, ja pelaajat tulevat liikkumaan vapaasti ylös ja alas skill ratingissä heidän tulostensa perusteella. Sikäli jos kaksi saman tason joukkuetta ei voitu löytää niin heikompi joukkue saa enempi pisteitä voitosta ja häviää vähempi pisteitä tappiosta.

Tämä pelimoodi on varsin raaka ja saattaa tulla yllätyksenä monelle jotka ovat tulleet uskoakseen että Blizzard ajattelee pelikehityksessään pitkälti keskivertopelaajia eikä niinkään kovan linjan kilpailijoita. Blizzard on kuitenkin ollut varsin selkeä että he haluavat Overwatchin oleva vankka alusta todelliselle kilpapelaamiselle, ja tämä alkaa hyvästä ladderi-systeemistä. Competitive Play moodi julkaistaan kuun lopulla ja kaudet tulevat kestämään kolme kuukautta kerrallaan, poiketen betavaiheen yhdestä kuukaudesta. Moodista voi myöskin ansaita kultaisia aseita, perustuen siihen miten hyvin pärjää muita vastaan. Kaplan ei sen tarkemmin selittänyt miten nämä ansaitaan, mutta sanoi että paremmat pelaajat tulevat ansaitsemaan palkinnot muita ennen.

Koko videon voi katsoa alla: