E-urheilumarkkinoiden odotetaan ylittävän miljardin dollarin rajapyykin ensimmäistä kertaa koskaan vuoden 2019 aikana. Arvio käy ilmi peli- ja e-urheiluanalytiikka yrityksen, Newzoon, tiistaina julkaisemasta raportista.

Newzoonin raportin mukaan e-urheilualan liikevaihto oli 865,1 miljoonaa dollari vuoden 2018 aikana. Raportissa ennustetaan alalle 22,3 prosentin vuosittaista kasvua, joka tarkoittaisi alan haravoivan jopa 1,8 miljardia vuoteen 2022 mennessä.

Lajin yleisömäärien odotetaan myös kasvavan tänä vuonna huimasti. Vuonna 2018 394,6 miljoonaa ihmistä katsoi ainakin yhden e-urheilutapahtuman vuoden aikana. Katsojamäärän odotetaan kasvavan 453,8 miljoonaan vuoden 2019 aikana.

Suurin osa e-urheiluun liittyvästä rahasta tulee brändien sijoitusten kautta, jotka Newzoo listasi sponsoroinniksi, mainostamiseksi ja mediaoikeuksiksi. 42 prosenttia liikevaihdosta tulee sponsoroinnin kautta. Viime kuukausina isot yritykset kuten Coca-Cola ja Alienware ovat tehneet isoja sopimuksia Overwatch Leaguen ja League of Legandsin LCS:n kanssa.

Vaikka liikevaihdon odotetaan kasvavan, ei keskiverto kannattaja käytä silti läheskään yhtä paljon rahaa e-urheilun kannattamiseen normaaliin urheiluun verrattuna. Keskiverto e-urheilufani käyttää vain 5,45 dollaria per vuosi e-urheilun tukemiseen.

Lähde: ESPN Kuvalähde: Riot Games