Pelisysteemi

LCS:n perustamisesta asti käytössä ollut paras yhdestä pelisysteemi siirretään alkavasta kesäkaudesta lähtien historian kirjoihin. Vaikkakin tuo pelisysteemi loi hyvin ennalta-arvattavan aikataulun ja katsojat pystyivät seuraamaan kaikkien joukkueiden pelit suorina lähetyksinä, niin Riot on kokenut että pelimäärät per joukkue jäävät kauden mittaan liian vähäisiksi ja taktiset elementit rajoittuneiksi. Niinpä kesällä Euroopassa pelataan paras kahdesta systeemillä, jolloin ottelu voi päättyä joko 2-0 toiselle joukkueelle, tai 1-1 tasapeliin. Pohjois-Amerikassa ei ole urheillessa totuttu tasapeleihin ja siellä pelisysteeminä toimiikin paras kolmesta, jossa ottelu päättyy aina toisen joukkueen voittoon joko 2-1 tai 2-0. Molemmissa liigoissa pudotuspelit säilyvät ennallaan, eli runkosarjan kaksi parasta etenee välieriin ja puolivälierissä mitalipeleihin pääsystä taistelevat sijoilta 3-6 löytyvät joukkueet. Pudotuspeleissä pelataan paras viidestä pelisysteemillä.

Pelipäivät säilyvät muutoksesta huolimatta ennallaan. Euroopassa pelataan torstai- ja perjantai-iltoina ja Pohjois-Amerikassa pelataan Suomen aikaa myöhäisilloissa lauantaina ja sunnuntaina. Pelimäärät kuitenkin vähintäänkin tuplaantuvat muutoksen johdosta, joten pelipäivänä katsojia palvelee kaksi eri lähetystä.

 

Euroopan joukkueet:

  • G2 Esports
  • H2K
  • Team Vitality
  • Origen
  • Unicorns of Love
  • Fnatic
  • FC Schalke 04
  • Splyce
  • Roccat
  • Giants

Joukkuelista on sama kuin kevätkaudellakin, sillä yksikään Challenger series - sarjan tiimeistä ei karsintaturnauksessa onnistunut kaatamaan LCS-joukkueita. Ainoana muutoksena FC Schalke 04, joka osti Elementsin paikan liigassa, mutta jatkaa samalla pelaajistolla.

Jos joukkuelista näyttää tutulta, niin monen joukkueen pelaajistosta ei voi sanoa samaa. Euroopassa ei usein kevät- ja kesäkauden välissä ole tapahtunut kovinkaan suurta pelaajaliikennettä, mutta tänä vuonna valtaosa joukkueista on vaihtanut pelaajistoaan. Etenkin bot-lanea pelaavien pelaajien osalta muutokset ovat merkittäviä. Tässä merkittävimmät pelaajasiirrot:

  • ADC - Konstantinos "FORG1VENGRE" Tzortziou: H2K -> Origen
  • ADC - Jesper "Zven" Svenningsen: Origen -> G2 Esports
  • ADC - Ales "Freeze" Knezinek: Renegades (NA LCS) -> H2K
  • ADC - Pierre "Steeelback" Medjaldi: Unicorns of Love -> Roccat
  • Support: Bora "YellOwStaR" Kim: Team Solomid (NA LCS) -> Fnatic
  • Support - Glenn "Hybrid" Doornenbal: G2 Esports -> Origen
  • Support - Alfonso "Mithy" Aguirre Rodriquez: Origen -> G2 Esports

 

Pohjois-Amerikan joukkueet:

  • Phoenix1
  • Liquid
  • Immortals
  • Echo Fox
  • Team Envy
  • TSM
  • NRG Esports
  • Counter Logic Gaming
  • Cloud9
  • Apex

Jos EU LCS joukkuelista näyttää tutulta, niin samaa ei missään nimessä voi sanoa NA LCS:n vastaavasta listasta. Ensimmäinen muutos nähtiin jo karsintaturnauksessa kun Apex Gaming pudotti LCS:n perustamisesta lähtien mukana olleen Dignitaksen. Kaksi muuta muutosta ovat tuoreempia, sillä Riot sulki Renegadesin ja Team Impulsen ulos liigastaan kuten uutisoimme kaksi viikkoa sitten. Phoenix1 ja Team Envy korvaavat ulos suljetut joukkueet.

Pohjois-Amerikassa pelaajaliikenne oli huomattavasti vähäisempää kuin Euroopassa. Suurimpana muutoksena varmaankin NRG Esportsin tyhjeneminen kun kevään joukkueesta vain Lee "GBM" Chang-suk jatkaa joukkueessa. Tässä merkittävimpiä pelaajasiirtoja:

  • Top - Diego "Quas" Ruiz: Eläke -> NRG Esports
  • Top - Jung "Impact" Eon-yeong: NRG Esports -> Cloud9
  • ADC - Johnny "Altec" Ru: NRG Esports - Cloud9

 

Fantasy LCS:

Fantasy LCS on manageripeli jossa kootaan neljän, kuuden tai kahdeksan managerin liiga. Managerit valitsevat vuorotellen joukkueensa pelaajat EU ja NA LCS pelaajista. Pelaajat keräävät pisteitä joukkueelleen sen mukaan kuinka LCS-peleissä pelaavat. Peli idealtaan pysyy ennallaan ja starttaa vielä tällä viikolla. Pelisysteemimuutokset kuitenkin vaikuttavat myös Fantasy LCS:ään. Tällä kaudella pelaajat saavat valita kahdesta eri tavasta laskea pisteitä.

  • Jokaisen ottelun kaksi ensimmäistä erää tuo pisteitä pelaajille: Eli EU LCS:ssä molemmat pelit tuovat pisteitä ja NA LCS:ssä ottelun mennessä kolmanteen peliin, se ei tuo pisteitä.
  • Pelaajan paras peli ottelusarjassa huomioidaan. Eli paras kahdesta tai kolmesta sarjassa vain yksi peli, se jossa pelaaja saa eniten pisteitä, huomioidaan.

 

Lähde: lolesports.com, thescoreesports.com