Witcher pelisarjasta omaksi peliksi irroitettu kilpakorttipeli Gwent julkaistiin viimein virallisesti tiistaina. Marraskuussa 2016 Betatestauksen aloittanut Gwent on kokenut useita muutoksia viimeisen kahden vuoden aikana. Useista yrityksistä huolimatta pelin kehittäjä CD Projekt RED ei koskaan saanut alkuperäistä visiotaan toimimaan.

Huhtikuussa 2018 kehittäjät ilmoittivat jälleen kerran suurista muutoksista peliin. Tällä kertaa muutoksia ei kuitenkaan tuotaisi beta-testaajille, vaan kehittäjät varasivat itselleen puoli vuotta aikaa suunnitella pelin uudestaan pohjalta alkaen.

Uudistukselle annettiin nimi Gwent: Homecoming ja sen myötä kehittäjät lupasivat julkaista pelin virallisesti yhdessä ensimmäisen yksinpelilisäosan, Thronebreakerin kanssa. Kauan odotettu julkaisu tapahtui tiistaina, ja Eurheilu.com esittelee kaikki uudistukset.

Gwent: Homecoming pähkinänkuoressa:

  • Hinta: Ilmainen pelata, sisältää pelinsisäisiä ostosmahdollisuuksia ja maksullisia lisäosia
  • Ikäraja: PEGI 16+
  • Saatavilla: PC, Mac, XBOX, PS4
  • Pelimuodot: Ranked, Casual, Arena, Single Player Adventure
  • Pelimekaniikka: Yksi vastaan yksi, jossa molemmat pelaajat pyrkivät kerryttämään pisteitä
  • Palkinnot: Satoja saavutuksia ja tasoja joilla pelaaja voi kerryttää kokoelmaansa
  • Muuta: Täysin uusi ulkoasu

Täysin uudistettu pelimekaniikka

Gwent vuonna 2016 (vas.) ja 2018 (oik.)

Päivityksen myötä pelimekaniikat uudistettiin lähestulkoon kokonaan. Perinteisestä Witcher 3:ssa pelatusta Gwentistä jäljellä on enää perusta, eli kolme kierrosta, joista pelaajan täytyy voittaa kaksi hallitsemalla enemmän pisteitä pöydällä kuin vastustajansa.

Uudessa Gwentissä molemmilla pelaajilla on enää kaksi linjaa joihin pelata korttinsa. Linjat vaikuttavat siihen, miten kortit käyttäytyvät. Uudet säännöt panostavat vuorovaikutukseen pöydällä ja lähes kaikki kortit joko poistavat pisteitä vastustajalta tai lisäävät pisteitä omalle puolelle.

Suuri muutos entiseen on myös korttien nostamisessa. Uusilla säännöillä pelaajat saavat nostaa entisen kolmen kortin sijasta kuusi korttia pelin aikana, minkä myötä voittoa ei enää saavuteta pelkästään korttiedulla, vaan painopiste on siirretty pöydän hallintaan.

Myös pakan rakennuksen säännöt laitettiin uusiksi. Kun ennen pelissä sallittiin neljä eri kultaista, kuusi eri hopeista ja kolme kopiota kustakin pronssisesta kortista, nyt hopeiset kortit on poistettu, ja ainoat rajoitteet ovat yksi kopio kultaisista ja kaksi pronssisista korteista. Jotta pakat eivät karkaisi aivan käsistä, jokaiselle kortille on annettu "muonitusarvo" joiden mukaan pakan arvo lasketaan, ja sen sisältöä rajoitetaan.

Markkinoiden paras palkintorakenne

Uudistetun pelimekaniikan lisäksi Homecoming tuo Gwenttiin uskomattoman laajan palkintojärjestelmän, joka takaa pelaajille kannustimia jatkaa eteenpäin huolimatta siitä, kuinka kauan he ovat pelanneet.

Perinteisestä Gwentistä uuteen versioon otettiin mukaan päivittäiset tehtävät ja pelipalkkiot. Näitä palkintoja voi kuitenkin parantaa tasonnousun myötä aukeavalla Prestige-järjestelmällä. Prestigetasoilla saa parempien palkintojen lisäksi vaikutettua myös korttipakkojen sisältöön, joten pelaaminen todella kannattaa.

Suurin uudistus on kuitenkin palkintopuu, josta pelaajat voivat lunastaa kortteja, pelin valuuttaa ja skinejä johtajahahmoihin. Palkintoja lunastetaan palkintopisteillä, joita saa nousemalla tasoja tai suorittamalla saavutuksia, joita peliin on lisätty lähes 500.

Kilpaladderissa otetaan mallia Hearthstonesta

Julkaisun myötä myös Ranked, eli kilpasarja uudistettiin. Kun ennen peli oli jaettu kahteen sarjaan, ladderiin ja pro ladderiin, uudessa järjestelmässä on otettu mallia Hearthstonesta. Ladder on jaettu 30 tasoon, joita kuvataan mosaiikeille, joiden palasia pelaajat ansaitsevat voitoista, ja menettävät häviöistä. Pelajaat aloittavat tasolta 30 ja tavoittelevat tasoa 0, eli Pro-tasoa.

Myös Gwentin virallinen kilpasarja Gwent Masters kokee uudistuksia. Ensimmäiseksi pelin kaudet lyhennetään yhden kuukauden mittaiseksi. Samalla vaadittu määrä pelejä kilpapisteisiin tiputetaan 400 pelistä kauden aikana vain 160 peliin. Kilpapisteitä kerätään edellämainitulla Pro-tasolla, jossa kaikki vanhan järjestelmän Pro-ladder pelaajat aloittavat suoraan. Uusille pelaajille annetaan julkaisun myötä siirtymäaikaa joulukuuhun, joten kaikilla on aikaa varmistaa paikkansa kilpatasolla ennen kiertueen jatkumista.

Tarkemmin Gwent Masters -kiertueesta voi lukea täältä.

Yleinen arvostelu ja Gwentin tulevaisuus

Gwent: Homecoming tekee monet asiat oikein, sen progressiosysteemi on ehdottomasti markkinoiden paras ja uudistettu pelipöytä näyttää erittäin hyvältä. Peliä alun perin kritisoitiin tylsäksi, sillä siinä vain kerätään vain pisteitä omalle puolelle. Pisteiden keruu on yhä isossa osassa, mutta ainakin nyt peli tarjoaa enemmän keinoja vaikuttaa vastustajan taktiikkaan, eikä pelit enää kaadu ensimmäiseen mokaan. On sääli, että peli ei ollut näin hiottu jo kaksi vuotta sitten, mutta toivottavasti pelaajat löytävät sen vielä, sillä se todella ansaitsee toisen mahdollisuuden.

Julkaisun myötä erityisesti yksinpelilisäosa Thronebreaker nousi Twitchissä suureen suosioon. Tiistaina lisäosa keräsi jopa 100 000 katsojaa ja on senkin jälkeen pysynyt tasaisesti kymmenissä tuhansissa läpi viikon, mikä lupaa hyvää lisäosien menestykselle jatkossa.

Kaikki merkit eivät kuitenkaan lupaa ruusuista tulevaisuutta. Vain muutamaa päivää ennen Homecomingin virallista julkaisua internetin ehdottomasti suurin Gwent resurssisivusto GwentDB ilmoitti lopettavansa toimintansa korttilistaamisen ja pakanrakennustyökalujen osalta. Menetys on pelille suuri, sillä nimenomaan pakkojen jakaminen ja niiden kommentointi on tärkeässä osassa kilpakorttipeleissä.

Nähtäväksi jää riittävätkö uudistukset elvyttämään Gwentin. Ensimmäiset arviot pelaajien puolelta ovat olleet ristiriitaisia, osa kilpailijoista on ottanut uudistukset avosylin vastaan, kun taas osa nimekkäimmistä pelaajista, esimerkiksi Adrian ”Lifecoach” Koy, ovat ilmoittaneet lakkaavansa kilpailemasta pelistä muutosten takia. Gwentin suurin etu markkinoilla on julkaisuaika, koska odotetuin kilpailija Valven Artifact myöhästyi kuukaudelle, Gwentillä on nyt loistava aika napata kilpapelaajat omaan leiriinsä.